God Jul

Vi har bara varit och kollat fåren idag, utan att valla. Tassa undrar nog varför hon inte får valla. Hon vet förstås inte att hon har semester. I  gengäld har vi varit ute och gått rätt mycket idag så hon har haft roligt och fått röra sig mycket. Vi har bl a varit i skogen, vilket hundarna älskar.

Apropå skogen så läste jag i dagens tidning att inavel hotar vargstammen. Det visste jag förut men man har nu kommit på att de kan klara sig längre tid än man tidigare trott, 120 år mot tidigare 80-90 år. Vargarna har missbildningar i 15 - 25%. En sund vargstam skulle ha missbildningar i 1%. Sedan står det att enligt en forskarstudie som gjorts på Grimsö är det ökad jakt som gjort att den svenska älgstammen har minskat, inte vargarna. Om inte jag har missförstått det hela, och det kan jag ha gjort, så finns det folk som jobbar på Grimsö som hävdar att det är vargarna, som gjort att älgstammen minskat. Man kan undra hur det går ihop, tror inte anställda på Grimsö på sina kollegor?

Det står också att man kommer att ändra inriktning på Granhults Behandlingshem, av de nuvarande 10 öppna platserna för unga pojkar med missbruksproblem kommer man att göra om 6 platser till slutna (låsta) platser. Granhult ligger i Ramsberg och är en av de få arbetsplatser som finns där och är därför intressant för samhället. Att man ändrar till flera slutna platser gör att man kommer att behöva anställa flera personer, vilket förstås är bra. Dåligt är att klimatet på behandlingshemmet kommer att bli hårdare.

Detta är något som jag känner väl till eftersom jag tidigare arbetat inom socialtjänsten och de senaste 20 åren med behandling för missbrukare. I morgon, julafton, skall jag jobba på en låst avdelning på ett  behandlingshem. Man kan ju tycka att det är märkligt att man gör det helt frivilligt men det är ju många människor som faktiskt måste fira jul på behandlingshem, fängelser eller sjukhus. Eftersom jag jobbat enligt 12-stegsfilosofin, så ser jag missbruk och beroende som en sjukdom. Jag har aldrig träffat någon som gått in för att bli missbrukare utan man börjar som "Svensson", att använda socialt och vissa har anlag för att "fastna" i beroende och förlorar kontrollen. Det är absolut inte frivilligt.

Det är riktigt trevligt att jobba på julafton, det ser jag fram emot. Moses och Tassa skall vara tillsammans med Britts hundar och en extra hund, som de också känner sedan tidigare så de kommer säkert att få trevligt. Nemo blir ensam hemma men han ser ut att tycka det är riktigt skönt när han får vara ensam ett tag. Tassa busar med honom hela tiden annars.

två tomtar  
tomtekatt
matte

Det känns bra att det är jul, jag tycker det är fin julstämning även utan snö. Det är ju ändå vitt på marken och det räcker gott. Julstämningen kommer inte från snön tycker jag.

TILL ER ALLA FRÅN OSS ALLA, EN GOD JUL OCH ETT GOTT NYTT ÅR


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback