Gott Nytt År och God fortsättning

Så var det nyårsafton igen. Jag letade efter en lämplig bild men hade svårt att hitta någon. Jag vill inte ha en bild med champagneflaskor eller glas eftersom jag inte dricker alkohol. Inte heller vill jag ha en bild med fyrverkeri eftersom jag tänker på alla, som mår dåligt av sådant. Jag mår inte själv dåligt av fyrverkeri, tycker t o m att det är vackert men tycker inte om smällandet. Nej jag tänker på, förutom alla stackars hundar, som blir helt förstörda av smällandet, även människor som kommer från krigshärjade länder, gamla människor med hjärtfel och dylikt, barn, som kanske blir skrämda av smällandet med fler, som kanske inte mår bra av det. Jag har aldrig förstått vitsen med smällande, jag tror det är ett sådant behov, som har skapats av köpmän och fyrverkeriproducenter, det är ju inget som någon njuter av.

nyår

Då hittade jag ovanstående bild. Den är från nyårsfirande på Granhult, som är ett behandlingshem för missbrukande pojkar, 16 - 20 år. Vi var bjudna dit och åkte från Örebro på ishala vägar. En väninna, som också hade barnbarn med sig, och jag åkte tillsammans. Jag hade med mitt barnbarn, Linn, som fyllde 18 år annandag jul i år. På bilden måste hon vara 4 år. Det var mycket trevligt, både barn, ungdomar och vuxna firade nyårsafton tillsammans, åt god mat, lekte och hade roligt. Jag tyckte bilden kunde passa eftersom Granhult ligger i Ramsberg, där jag bor nu. Då visste jag inte att jag skulle komma att bo här.
Även ikväll har jag varit på en nykter nyårsfest (dock inte på Granhult), jag har ingenting emot att folk dricker alkohol, även om jag inte gör det men oftast är det roligast när det inte förekommer alkohol.

Mina hundar och katten var hemma ikväll eftersom en familj där jag var, hade två valpar med sig. Det hade blivit alltför bråkigt om även mina hundar varit med. Jag var ganska orolig för att det kanske var fyrverkerier och smällar och att de skulle bli rädda när de var ensamma. När jag kom hem kom Moses emot mig, sträckte på sig och gäspade, Tassa och katten Nemo låg till och med kvar på varsitt ställe och reste sig och kom först när jag redan var inne. De verkade hur lugna och trygga som helst. Alla tre var med på kvällspromenaden sedan och allt var som vanligt. Så här såg de ut när vi kom hem från promenaden, de ville inte posera, de ville ha sin kvällsmacka.

nemo hundarna

Kommentarer
Postat av: Ewa

God fortsättning och välkommen att träna när ni vilat färdigt. Det är aldrig fel att ta lite paus ibland.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback