Trötta hundar

Så här låg Tassa och Moses och sov i går kväll. Vi har det rummet tillsammans, det är både hundrum och mitt arbetsrum. Jag satt vid datorn och såg att de hade somnat i lite konstiga ställningar. Nästa gång jag tittade på dem låg de fortfarande i samma ställning och trots att jag reste mig och hämtade kameran och tog en bild så låg de kvar likadant. De måste ha varit trötta. Annars vaknar de oftast när jag reser mig och hoppas att vi skall ut på promenad. Vi gjorde inget särskilt igår, mer än att jag städade och pyntade lite till advent. Jag var ganska trött men jag tyckte hundarna tog det ganska lugnt.

Trötta hundar

Idag har jag städat ordentligt och hängt upp lite fler stjärnor och satt upp några fler adventsljusstakar. Nu är det bara alla slingor, som skall upp i träden utanför. Jag är inte så imponerad av allt amerikanskt, nästan tvärt om, men jag älskar deras julpynt med massor av ljus på husen och i träden. Från början tyckte jag det var överbelastat och såg hemskt ut men jag har väl vant mig för nu tycker jag det är så fint. Tyvärr har jag inte råd och inte ork heller, annars skulle jag nog göra något sådant. Ewa, hon tycker jag kan vänta till söndag, när det är första advent, och sätta upp allt. Hon har ju ingen aning om hur mycket jobb det är med adventspynt tydligen. Jag vill ju gärna ha det klart till fredagskvällen men det lyckades inte trots att jag började en dag tidigare. På söndag skall jag för övrigt hem till Ewa på vallkurs. Hon kommer förstås att köra hårt med oss så då orkar jag knappt köra hem, mycket mindre pynta.

Det blir ganska dyrt när man är så tröglärd som jag så man måste få så mycket utbildning. Kurserna är faktiskt inte så dyra. Om man jämför med privata kurser i t ex lydnad så kräver ju vallkurser så mycket mera rekvisita, det skall vara får, en hage med stängsel, minst en utbildad vallhund, gärna två och goda kunskaper och god kondition hos instruktören. Ibland krävs också stora fält, grindar m m. Det är fantastiskt att det finns människor, som vill ställa upp och satsa så mycket. Hoppas att ingen vallinstruktör läser detta och höjer priset nu. De har säkert inte tänkt på allt de bidrar med mot en liten summa pengar. För min del blir kostnaden stor mest därför att jag måste åka långa vägar. Men det gör även övriga kursdeltagare så det är inte bara jag, de andra kanske klarar sig med mindre kurser dock. Att det är så pass långt mellan instruktörerna kan ju vara en följd av de jobbiga förhållanden som de har. Det går ju inte att klara detta på bara en pension så det är inte konstigt att jag måste jobba.

Jag har förresten lovat att jobba på julafton i år. Jag slutar ganska tidigt så jag hinner fira jul efter jobbet. Det kan vara lite jobbigt på ett behandlingshem med personer som är tvångsomhändertagna. Det är mycket ångestladdat, många har mycket skam och skuld, man tänker på dem man har gjort illa och på allt man missat p g a sitt missbruk. Man försöker visserligen förneka missbruket så gott det går men på julen är det svårt att värja sig för alla jobbiga känslor.

Kommentarer
Postat av: Ewa

Tack för tipset!!!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback