Vallträning i spöregn

Vi tränade hos Gail igår. Hennes stora fält är hemska med sina jobbiga backar. Men de är spännande att valla på. Gail kilar upp och ner som en vessla medan jag kommer flåsande och släpar mig upp. Hon tror att jag kommer att få bra kondition men då skulle jag nog behöva träna där varje dag. Ett annat par var med samtidigt med sin hund, som är jätteduktig. De tränade långa hämt och långa stunder såg man inte hunden bakom kullarna. Fantastiska träningsfält.

Det gick inte lika bra för oss som förra gången men jag kände att det kanske var ännu mera lärorikt. Det behöver inte gå bra alltid bara det gör det ibland så man inte tappar sugen. Vi började med fråndriv rätt  långt. Det finns breda diken där med träbroar över, som fåren skall vallas över. Vi hade en ganska stor flock och det var inte lätt för Tassa att leda in fåren på broarna, vi fick göra några försök innan det lyckades. Vid ett tillfälle kunde man se tydligt att hon såg sig omkring för att försöka hitta en reträttväg och springa därifrån. Men med lite hjälp och uppmuntran så klarade hon det. Jag antar att hon "växer" av sådant och blir säkrare. Jag tyckte annars att hon skötte sig riktigt bra vid drivningen, hon höll avståndet bra och hon är aldrig dum mot fåren, samtidigt som hon ändå inte ger sig utan står kvar om fåren trilskas. Det är när jag ställer krav på henne, som hon vill ge upp och gå hem.

 Vi tränade också hämt. Jag har skickat henne till höger tidigare vid hämt, vi har ju inte gjort så många, mindre än tio. Det går lättast till höger och har passat bäst tidigare. Igår tränade vi att skicka henne vänster. Det gick till sist men det behöver vi träna mycket på. Det är synd att jag inte kan träna hämt ensam men det är väl inte så bråttom heller. Sedan var det det vanliga, att få stopp på henne och att se till att hon verkligen gör det jag säger till henne och inte acceptera något fusk. Jag vet ju det teoretiskt men i verkligeheten fungerar det inte alltid. Jag förstår inte varför.

När vi sedan gick tillbaka så var vi genomblöta och leriga hela. Det är trist med allt regnande men jag är glad så länge det är barmark så vi kan träna vallning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback