Idag är en bra dag

Jag tror att det är lycka jag känner just nu. Nej jag skämtar, jag är en lycklig människa, jag vet hur det känns. Men idag är jag mer nöjd och lycklig än vanligt. Jag har varit hos Gail och fått hjälp med vallträningen och jag tyckte det gick jättebra. Jag tror att Gail tyckte det också, hon pratade flera gånger om vilken skillnad det är på både Tassa och mig jämfört med i våras när jag var där på kurs med Eva Hallberg. Tassa sprang hur som helst och jag stod helförvirrad i fårhagen och visste varken ut eller in. Vi tränade fråndriv och ett par hämt idag och allt gick bra. Det är så fantastiskt hos Gail med STORA fält, kullar och dalar (och det är jättejobbigt att gå uppför alla långa backar) men det går att göra så mycket. Vi hade en stor flock, kanske 20 djur och det är också häftigt. Gails får är snabbfotade och lättrörliga och det ser jag som en stor fördel. Gail är också optimistisk och positiv men vågar säga när man gör fel och det tycker jag är bra. Tassa skötte sig jättefint. De fel hon gjorde var nog jag skuld till.

Mitt STORA problem är fortfarande lydnaden, jag "har dåligt stopp på min hund" säger Gail och det är helt riktigt. Jag har gjort felet att skrika åt henne i tid och otid och det gör att jag måste skrika om hon över huvudtaget skall lägga sig/stanna och ofta måste jag skrika två gånger eller flera och det måste jag göra något åt. Jag behöver ha skrikandet att ta till i nödfall (när fåren springer mot tåget) men oftast skall det räcka att jag säger till henne i vanlig ton. Jag har en liten förrädisk tanke: "när jag kan börja vissla kommer det att gå bättre" inbillar jag mig. Jag tror egentligen inte att det är så men ändå kan jag inte låta bli att tänka så. Jag är nog duktig att lura mig själv. Jag som lever efter ett program, som kräver omutlig ärlighet, jag är inte ärlig mot mig själv. Vart skall det ta vägen?

I alla fall är livet extra skönt idag.  Bortsett möjligen från att jag inte tycks få några pellets. Transportören ringde i morse och sade att han skulle komma idag. När jag berättade att man sagt att han skulle komma som i morgon sade han: "Ja, i dag eller i morgon". Vi får se, det börjar ju bli lite kallt här. Jag har också beställt ved och fick höra i går att han som skulle komma med veden hade väntat med att köra hit den när han hade tänkt göra det, därför att det spöregnade. Dagen efter var vädret bra, då gick hans traktor sönder. Nu får jag se när traktorn blir lagad, då får jag väl min ved. Ja, allt det kvittar eftersom det går så bra för oss att valla, jag får jobba på julafton och räkningarna är betalda för denna månad.

Kommentarer
Postat av: gail

:0) ja mona, det där med visselpipan. det skulle underlätta mycket för dig och din dålig stopp på hund. det är klart att man kan skrika med pipan också men det är mycket skonsammare för hunden. njut av gårdagens övningar eftersom vi vet att "what goes up must come down" upp som en sol och ner som en pannkaka. det är alltid så med djur att man vet aldrig vad som kommer att hända och ibland går det riktigt bra och ibland kan det gå riktigt dåligt. men hur roligt skulle det vara om det gick s..t bra hela tiden. då skulle man inte uppskatta dessa underbara stunder när man går på moln.
hoppas att värmen kommer tillbaka snart. värme var den enda vi inte saknade när vattnet o telefonen gick sönder.
ha det bra
hälsningar ifrån 35 stk tackor


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback