Kurs i Bråfors

Var på kurs med Working Kelpieklubben i Bråfors igår. Det var ganska kallt och framför allt halt men de andra tröstade mig med att det hade varit mycket värre dagen innan med regn hela dagen. Jag anmälde mig sent och fick bara plats på söndagen, vilket ju var tur med tanke på vädret. Kursen var för LP och ÖK men det fanns "några platser för hundar som inte var tävlingsklara". Det var till de sistnämnda, som jag anmält oss. Som vanligt hade jag kameran med mig och som vanligt kom jag inte ihåg att ta upp den ur ryggsäcken. Annars hade det nog blivit fina bilder, det var många fina hundar med (ja förare också förstås). Peter Nilsson ledde kursen. Det kändes ju bra, han känner oss och vet var vi står, Tassa och jag.

Vi fick börja med att visa vart vi kommit med flankeringar och sedan träna fråndriv. Peter tyckte inte att jag skulle ge kommando "höger eller vänster" när fåren svänger eftersom Tassa vill springa runt då. Bättre att bara lägga henne och låta fåren gå. I min lilla fålla har jag tyckt att jag måste styra med höger/vänsterkommando eftersom fåren bara går runt annars. Ack ja, det är inte lätt.....

Vi som inte var tävlingsklara fick även träna lite i fårhuset och det tror jag var väldigt nyttigt för Tassa. Hon blir lite osäker när tackorna ställer sig och stampar. Hon blir inte rädd och går undan men hon vet inte vad hon skall göra. Nu fick jag lite tips hur jag kan hjälpa henne och hon blev genast mycket säkrare och tuffare. Det fina med henne är att hon aldrig biter även om hon blir trängd. (Konstigt, eftersom hon alltid biter Moses i benen, halsen och öronen. Men det är nog inte så hårt eftersom han inte bryr sig om det.)

Förutom det så fick vi möjlighet att arbeta med fåren en del, att ställa ut dem, hämta och driva dem och även hålla dem. Det är också nyttigt både för Tassa och mig. Baggen Arne hade råkat komma med tackorna, han var "huvudet högre" än sina fruar men så otroligt snäll och lugn. Jag har ju lite problem med baggen hos Britt om jag måste in i hagen eller fårhuset när han är med tackorna, så jag tycker det är jätteskönt med en snäll bagge. Britts bagge är också snäll men jag har gjort felet att klappa och klia honom (för att ställa mig in förstås) men nu kommer han ju springande när han ser mig och blir jättesur om jag inte klappar honom.




Kommentarer
Postat av: Ewa

hihi, där ser du hur det går om man ställer sig in hos karlar! De ska hållas kort och inte skämmas bort, annars blir de bara sura *fniss*
Mina baggar lämnar jordelivet imorgon, det ska bli skönt att inte ha någon bagge över vintern. Ändå har jag haft tur - aldrig någon bagge som varit det minsta dum...men så skämmer jag inte bort dem heller :-)

Postat av: Mona

Tack för tipset Ewa, jag skall lägga det på minnet. Bättre sent än aldrig.

2006-11-13 @ 22:34:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback