Prövningar

Usch vad motigt det är att försöka lära sig valla. Ibland hjälper det inte ens att tänka på att jag brukar få glada tillrop och trösterika ord från både Gail och Ewa. I onsdags var vi i Bråfors och tränade på LP-banan. Jag är ju inte klar för LP men tyckte ändå att jag ville försöka. Tassa (och även jag) blir vimsig, nervös kanske, i nya miljöer och med nya får. Dessutom åkte Britt med mig och hade bråttom hem, vilket också påverkade mig. Jag skulle försöka skynda mig, vilket inte är bra vid vallning. Vi fick dessutom hoppa in utan förberedelse medan de övriga ändå jagade får. Ja, alltså, allt var emot oss. Det kunde ju inte gå annat än fel. Trots att jag sprang med Tassa så ville hon inte gå ut, utan sprang rakt mot fåren i hämtet. Jag försökte flera gånger lägga henne men sedan sprang hon ändå rakt på. När hon kom fram till fåren sprang hon runt dem flera varv tills de satte iväg mot mig på egen hand s a s. Jag lyckades inte få någon ordning på henne och det hela gick överstyr. Fållan struntade vi i. Fråndrivet gick inte heller bra, fåren ville inte gå mot första grinden, sedan ropade någon att vi skulle försöka få med oss ett får, som kommit på avvägar. Då insåg jag att jag fick släppa tanken på att försöka valla. Jag tror att det kanske hade gått bättre om vi gått en gång till men det hann vi inte.

Så, igår, med våra får så gick hon jättefint igen. Tänk vad vanan gör. Det får mig åtminstone att fatta att det är viktigt för mig att träna på olika ställen. Hämt går ju inte så bra eftersom inte fåren står stilla och fållan är för liten men hon går ut fint och hon verkar förstå att hon skall driva fåren till mig. Hon är säkert inte riktigt mogen för att klara sådana svåra saker ännu. Vi tränar väl vidare få se om det knäpper till så småningom.

Jag har försökt få lite ordning i trädgården, vilket jag inte har hunnit med tidigare p g a för mycket annat  jobb. Jag har sågat ner några stora grenar av körsbärsträdet. De hade böjt sig så de hängde nästan ner till marken. När jag sågat bort dem blev trädet så litet så jag blev riktigt orolig att jag tagit bort för mycket. Jag har ett litet äppelträd, som jag kan stå på marken och plocka ner äpplena. Det har jag gjort igår. Så försökte jag klippa gräset, åtminstone där det är längst. Det har varit blött i flera veckor och det var det även då. Gräsklipparen stannar gång på gång. Till sist struntade jag i det. Det måste visst vara prövningar hela tiden. Jag har mycket jag skulle behöva göra inomhus men lusten saknas, jag vill hellre vara ute. Skulle gärna vilja plocka lite mera svamp men vågar inte så länge älgjakten pågår.

Kommentarer
Postat av: gail

hej mona. vad bra att du testade en lp bana med din hund. först att du testar andra får i en annan miljö, och sedan att det är lite press på dig (tänkte på brit) så här är det i verkliheten. nu vet du vad du har att träna på och kom ihåg att Rom byggdes inte på en dag. med alla dina "motgånger" och "misstag" så lär du dig hur du ska göra på rätt sätt. åk runt till så många olika ställe som möjligt. det är bra för dig och hunden.och sedan så tycker jag iallafall att du ska INTE träna hämt hemma på dina egna får. om flocken inte står still varje gång du skickar ut hunden så ska du bara träna annat. effekten blir att din hund måste rusa så fort som möjligt fram till flocken för att på något sätt komma bakom. om flocken är halvvägs till dig när hunden är halvvägs ut till fåren = en snabb,rakt hämt.
ge inte upp, det kan inte gå bra jämt. man måste ha motgånger för att veta när man har lyckats. och sedan ska du strunta i allt vad gäller inomhus arbetet. ta vara på alla fina dagar utomhus för vi vet att det kommer massor med dagar där man vill inte ens öppna dörren.
ha det bra
gail


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback