Fårklippning

Det var jätteroligt på fårklippkursen. Det var en "liten tjej" som höll kursen och hon var både duktig och trevlig. Hon heter Mie Meiner (Mies Lammservice). Hon har klippt får några år och bl a vunnit SM två gånger. Efter det fick hon Borrelia som slog sig på lederna och har gjort att hon ibland har jätteont och inte klarar klippningen. Det verkar ju vara ett tungt arbete och det går nog inte att hitta några ergonomiskt riktiga ställningar, fårklippare måste bli utslitna fort. För Mies del har hennes ledvärk gjort att hon istället ägnar sig åt att hålla kurser bl a.

Några i kursen var väldigt duktiga. Det var inte jag. Jag känner att jag skulle ha väldigt svårt att klara att klippa ett enda får eftersom även jag har ledvärk och ryggvärk. (Visserligen har jag just nu Borrelia efter ett fästingbett, och äter antibiotika, men min ledvärk kommer inte av det). Däremot kom jag, och flera med mig, på att med en klippstol skulle vi säkert klara att klippa några får. Enligt Mie så är det inte lättare att klippa i klippstol men man slipper hålla på och "kämpa" med fåret och försöka få det att sitta stilla. Även de män, som var med hade stora svårigheter med vissa tackor, först att få omkull dem och sedan få dem att sitta. Trist om fåret springer iväg halvklippt. I klippstol står fåret (ganska) still och man kan ta det lugnt. Är det någon som har en klippstol till salu så är jag intresserad av att köpa.

Idag körde Tassa och jag ett rätt hårt pass igen (i går vilade hon) vi gjorde samma saker som förut, lite fråndriv, lite "vanlig drivning där jag går före" (kommer inte ihåg vad det heter) och flankeringar där hon inte får springa mer än en liten bit i taget. Hon börjar också kunna höger och vänster (ser det ut som i alla fall). Hoppas att den här träningen inte är till skada för henne, jag tror inte det. Hon är också väldigt vid emellanåt och det försöker jag korrigera. vid drivning försöker jag se till att hon håller avståndet. "Hota marken" fungerar bra och hon kan lugna ner sig och gå långsamt periodvis.

Nästa helg är Peter tillbaka och då har vi kurs två dagar. Jag hoppas bara att han inte säger då att jag är helt "ute och cyklar" med min träning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback