Läsa fåren

Jag måste skriva ofta nu när det går så bra. Jag är bara rädd för att jag lär in fel på något sätt så Peter kommer hem och säger nästa gång han ser oss in action: "nej så där skall du inte göra" "det är helt fel". Det är ju alltid svårare att lära om än att lära in. Jag skall inte jobba något denna vecka utan kan träna flera gånger om dagen.

Jag tränar en ganska kort stund för det mesta men Tassa har ändå blivit väldigt lugn sedan vi fick egna får. Hon beter sig som en vuxen hund, borta är all valpighet. Hon gör (som sagt) fina flankeringar och jag undrar hur mycket hon kan av höger och vänster. Oftast gör hon rätt men ibland går hon åt höger när jag säger vänster. Då undrar jag om det är så att hon "gissar fel" eller om det beror på att hon ser att fåren tänker sticka åt höger så det är därför som hon gör det. Jag måste lära mig att "läsa" fåren. Jag glömmer oftast att titta på dem utan tittar bara på hunden. Det är mycket att hålla reda på.

Det som vi kämpar med nu är fråndriv och det är troligen fårens fel att det inte går bra. De svänger direkt åt sidan och jag tror att det beror på att jag har en så liten fålla. Fåren vet att om de fortsätter rakt fram så stöter de snabbt på ett staket och därför svänger de åt sidan och går åt andra hållet för att slippa både hunden och mig. Det är ju bra för Tassa, hon får mycket träning då men ibland börjar hon flankera, jag klarar inte av det och fråndrivningen misslyckas. Vi behöver nog ha längre avstånd men det är svårt när fållan är liten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback