Vallhundstävling

Igår jobbade jag och hundarna var med på jobbet. De blir väl omhändertagna där, tjejerna kramar och klappar och leker med dem hela tiden. De är så glada när hundarna kommer och talar om att de längtat efter Moses och Tassa.

Idag har det varit vallhundstävling i Bråfors. Det är verkligen jättetrevligt, "hundmänniskor" är trevliga och Helén är så duktig och har så mycket gott i serveringen. Jag har hjälpt till lite där idag, det är också roligt. Jag brukar säga till Tassa att hon skall titta på duktiga hundar så hon lär sig hur hon skall valla men jag tror att hon tittar på fel hundar. Hon tycker nog bäst om att titta på dem, som är lite busiga.
Ibland tycker jag att någon blir fel bedömd och diskad felaktigt. Speciellt var det en hund idag som gick väldigt lugnt och fint och jag och flera med mig tyckte att hunden var så duktig. När tävlingen var klar var hunden lite glad och sprang en liten vända så ett får blev skrämt och hunden diskades för dålig djurhantering. Sådant tycker jag är hårt.

Tassa och jag var tvungna att titta till våra får när vi kom hem och då kunde vi inte låta bli att valla litet. Jag hade annars tänkt att hon skulle få vila idag också. Det gick fortfarande bra med vårt sätt att träna, det är fr a lydnad som vi nöter med. Jag måste försöka komma till Gail (hon tog två (2) 1:a-pris idag) och träna en gång till så hon får tala om ifall jag gör något fel (om jag vågar). Tänk om hon säger att "så där var det inte jag sade att Du skulle göra". Usch vad osäker jag känner mig, jag har nog aldrig gjort något så svårt som detta tidigare, aldrig varit så osäker. Egentligen tror jag ibland att livet har gått för lätt för mig. Jag har haft många motgångar och svårigheter men jag har alltid klarat av dem. När jag tittar på tävlingar såhär så känner jag hur nervös jag skulle vara om jag skulle tävla. Jag får väl se om jag kommer dit någon gång. Jag fyller 68 år idag så det känns inte precis som om jag har så gott om tid.

Om någon läser detta så kommentera gärna, klicka bara på "kommentarer".

Kommentarer
Postat av: gail

HAPPY BIRTHDAY TO YOU
du ska se mona att du kommer också till en tävling utan att "göra bort dig" du ska veta att du har kommit en bit på vägen med din vallning. det är bara att hålla kvar i minnet att "jag är inte rädd jag kan valla" ha det mycket bra på din födelsedag. hade jag vetat idag skulle du ha fått en stor kram
ha det bra
gail o kjell

Postat av: gail

hej igen. jag vet inte om mitt svar är till nån hjälp men det gäller alla dessa som bröt. det var flera stycken som blev bortplockad och diskade pga dålig djur hantering. det behövs inte att hunden biter, det räcker att hund stressar fåren tillräckligt för att det blir slut tävlat. vi får inte glömma att fåren ska behandlas med respekt. ingen av dem har ställt upp frivilligt på tävlingen och om alla fick välja skulle alla stanna kvar i sin hage istället för att bli jagad runt en bana. det var en hund som gick runt hela banan utan problem men när det blev fålla ut rusade in och nöp en tacka i ändan. jag tycker att alla domare ska vara som Joel Svensson när det gäller sånt.
ha det bra
hälsn
gail

Postat av: Ewa

Hej och grattis i efterskott! Jag tycker du är duktig Mona och jag tror precis som Gail att du kommer att tävla och göra det bra.
När det gäller det diskade ekipaget som jag antar att du menar så håller jag helt med Gail; det är INTE juste mot fåren att göra en inrusning och splittra dem efter fållan - det är lika dålig djurhantering oavsett om hunden tagit det lugnt och fint hela banan runt innan.

2006-09-19 @ 23:00:19
URL: http://home.swipnet.se/samewa

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback