Fråndriv

Idag fungerade vallningen igen. Jag har ju tränat att gå baklänges före fåren och hindrat Tassa från att gå ut åt sidorna (för att gå runt) och nu verkar det som om hon plötsligt har förstått att hon skall gå rakt bakom fåren. Vi tränade i fållan och vi gick varv efter varv och Tassa gick precis som hon skulle. Det verkar som om även fåren vetat att hon skulle runda för de har också gått runt  -  innan jag sett att Tassa tänkte göra det. Jag blir alltid så förvånad när det plötsligt går som det skall.

Dessutom påminde Ewa mig om att jag skulle låta Tassa hålla fåren medan jag gav dem havre. Det hade jag inte tänkt på, men nu har jag gjort det och det har Tassa skött perfekt. I dag har jag rensat fållan från ris som vi lagt dit för att fåren skulle "barka", jag har huggit bort kvistar och små grenar och de kraftiga grenarna har jag tagit till ved. Både fåren och Tassa var med i hagen. Fåren vill gärna komma till mig nu sedan jag börjat ge dem havre. Tassa skulle hindra fåren från att komma till mig och  -  läs och häpna; Tassa, som det nästan varit omöjligt att få att ligga kvar, hon har alltid rest sig så fort jag vänt ryggen till, hon låg blickstilla och stirrade på fåren och de stod också stilla och stirrade tillbaka. Det verkar som om hon tycker det är kul när hon får jobba på riktigt. Jag tycker också det är kul när det går som det skall.

I natt fick en tacka fyra lamm. Få se om hon kommer att ha mat till alla fyra. Hon är så duktig och tar väl hand om alla. Jag skötte lagårn i morse och har vaktat fåren hela dagen eftersom Britt skulle bort. När jag kom ner på morgonen stod en av ungtackorna där med ett lamm, som redan var torrt och hade ätit.

I morgon skall jag jobba i Örebro. Jag skall ha släpkärra med mig för att hämta fårnät från en travtränare på Marieberg. Han har haft får tidigare och behövde inte fårnätet. Det är jättebra, jag behöver mycket fårnät för jag har en stor hage som jag skall stänga in. Jag får starta tidigt i morgon bitti om jag skall vara i Örebro kl åtta. Man får ju köra lite saktare med kärra.

Jag har funderat på om jag skulle bjuda hit folk från SDV för att sätta stängsel, valla lite och sedan bjuder jag på grillfest på kvällen. Skulle det fungera måntro?

Kommentarer
Postat av: Ewa

HÄRLIGT Mona! att både du och Tassa hittar rätt igen och att Tassa får göra lite riktigt jobb, det växer hon massor av :-)
Bra idé med stängslings"fest" - det låter kul!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback