Lamning

2007-04-09
Jag trodde jag skulle kunna skriva att "nu har lamningen äntligen kommit igång".
Ja det kan jag nog skriva men det var ingen av mina tackor (jag har ju tre som skall lamma) som vi trodde skulle komma först utan en av Britts. Det var hennes äldsta tacka och vi har ju väntat även på henne för hon var verkligen tjock. På eftermiddagen i dag fick hon tre stora fina lamm. Hon har mycket mjölk, ett jättestort juver. Men tydligen har något hänt - det gick inte att få ut någon mjölk. Det sitter som en sträng av "torkad mjölk" i spenen, det känns så, den är seg som gummi. Man kan känna en hård sträng och inget kommer ut. Lammen är pigga och suger men inte heller de får något. De har fått råmjölk i flaska och måste nu få flaska var tredje timme om inget händer så mjölken kommer. Det måste den ju göra även för tackans skull, hon får snart juverinflammation annars. Usch så tråkigt det känns.

2007-04-10
Nu har lamningen kommit igång i alla fall. Nu har min ungtacka fått två lamm, en bagge och en tacka.
Hon var så duktig och hade allt klart när Britt kom till lagården, hon hade bara varit därifrån 3 timmar och på den tiden hade lammen kommit och tackan hade gjort dem rena och fina, de hade ätit och allt var klart. Den tackan som fick lamm igår skall slaktas idag. Jag sörjer, hon var en sådan bra mor, hon tog så väl hand om sina ungar. Hon försökte t o m stånga mig när jag kom in och skulle mata lammen första gången. Jag fick ta i dem, lyfta upp dem och så men när jag satte mig ner för att mata dem då tyckte hon att det gick för långt. Men så är ju tyvärr livet med djur, de föds och dör och vi kan ingenting göra men tråkigt är det.

Jag har börjat ge mina får lite havre, på inrådan av ordf i Allmogefårföreningen, för att de skall komma upp i hull innan betessäsongen börjar. De gillar verkligen havre och nu har de (tyvärr) börjat gilla mig också. Jag har ju försökt att inte bli alltför tjenis med dem för att de inte skall komma till mig hela tiden när jag vallar. Men det ger sig nog när de börjar beta och inte får havre längre. Nu skall jag åka och mata flasklammen igen.

Kommentarer
Postat av: Ewa

Mina träningsfår hälsar att de vill flytta till dig allihop ;-) Havre låter gott, säger de...
Här serveras bara hösilage och de gröna strån som sticker upp och de håller hullet bra ändå - trots ett och annat motionspass :-)
Kan Tassa hålla bort dem när du fyller på kraftfoder? Utmärkt träning i så fall och så slipper du ha fåren runt benen.

Postat av: Ewa

Är jag utsatt för censur??? Jag har ju skrivit en kommentar här igår???

2007-04-12 @ 13:00:58
URL: http://www.samewa.sidan.nu
Postat av: Ewa

... och nu kom den tillbaka... Strange!

2007-04-12 @ 13:01:41
URL: http://www.samewa.sidan.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback