Da´n före da´n

Vilka fina dagar vi haft nu en lång tid. Det känns inte lika mörkt och trist när solen skiner på dagen. För min del saknar jag inte snön, det är ju rimfrost och vitt överallt så det är helt OK. Och just nu är det fullmåne (eller nästan full) så det är ganska ljust på kvällar och mornar också. Jag har förstås ficklampa med mig men har inte behövt använda den så mycket. Jag har den mest för att se hundarna, de har reflexvästar på sig då ser jag var de är när jag lyser på dem.

I dag är årets kortaste dag (och årets längsta natt) eftersom det är Vintersolståndet i dag. Nu vänder det och i morgon är dagen lite längre, det är skönt. Om några veckor brukar det börja märkas att dagarna blir längre.

Jag var in till Lindesberg och passade på att tvätta bilen. Jag blir alltid så nervös när den är nytvättad, sur när någon kör om mig. Det är så fint på Ramsbergsvägen när det är runt 6 minusgrader, torrt och inte halt. Nät jag däremot kommer ut på väg 68, som är lite större så är den saltad, alldeles blöt och skiten stänker och det är jättehalt. Man kan undra över saltningen. Jag tycker det har diskuterats mycket om detta, man har konstaterat att det inte är bra för miljön men det är ingen som bryr sig om. Man saltar tydligen inte efter hur kallt det är utan sprutar bara på salt hur som helst. Ja nu hann bilen förstås bli lite skitig igen innan jag var hemma men inte lika illa som förut.

Idag såg jag den där musen i lagården igen (eller det kanske är flera), den verkar helt orädd. Är det någon annan som har möss i lagården? Vad gör ni i så fall åt det? Jag tycker det är så äckligt men fåren verkar inte bry sig om det.

Kommentarer
Postat av: Ewa

Hej! Hos oss är det sällan vi ser några råttor. Men vi har ingen mat till dem liggande framme och ser vi någon gång en råtta i något utrymme placerar vi en katt där några nätter. Sedan brukar vi inte se den mer ;-)
God jul & gott nytt år! Ledsen att jag fick dig att sörja Moses i förtid. Gör inte det! Var glad för de dagar du har honom istället.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback