Fruset vatten

Jag håller på och krånglar med vattnet, som fryser i lagården. Det är egentligen inget jätteproblem ännu, i morse var det inte fruset alls och i går var det lite is utmed kanterna. Jag oroar mig för hur det blir när det blir kallare. Jag har hittat en värmebalja hos Bole, som kostar 2600:-, det är mycket pengar. Visste jag att jag skulle ha får där många år så kanske det inte vore så farligt men jag räknar med att ha dem i fem år, kanske inte ens det. Det vore också skillnad om jag jobbade heltid, om det var min ladugård o s v. Jag har läst på ett forum att man kan köpa en värmeplatta och lägga under en hink, jag ska försöka få tag på en sådan.

så här har mina får det
100071-99
På nästa bild ser man Elvis ordentligt. Han är ju tjusig i sin halmskrud.
100071-100
Tassa skulle hålla fåren medan jag höll på med vattnet men plötsligt ser jag att hon tittar bort från fåren och stirrar på foderbordet istället. Gissa vad hon såg.
100071-101
Jag har ju fortsatt ge tackorna havre för att kanske lära Elvis äta havre. Jag tänkte mig inte för utan hällde upp havre redan på förmiddagen och tänkte att då är det klart när fåren kommer in. Naturligtvis har en mus hittat ett utmärkt ställe att festa på. Den har nog ätit havre hela dagen. Det var den Tassa såg och blev helt fascinerad av. Min hyresvärd föreslog råttgift men jag är rädd att hundarna får det i sig. Hur gör ni? Råttor och möss brukar ju finnas i ladugårdar så det är ju inget konstigt, det enda ovanliga är väl att jag matar dem.

Bilden på Elvis har Ewa lov att kopiera eftersom hon vann priset för hur jag skulle lära Elvis äta havre: "Låt bli att ge honom något, han äter upp sig när han betäckt klart." Bra förslag. Jag lär mig väl.



Kommentarer
Postat av: Ewa

Tack för bildrättigheten!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback