Mina jobbiga hobbies

Nu har jag varit ute och sysslat med mina hobbies, fåren och hundarna, så jag är alldeles slut. Jag gick på promenad med båda hundarna och därefter har jag vallat. Jag och Tassa tog med fåren till en hage, en bit bort, som är ganska stor, Jag ville se hur hon skötte sig med fösningen med mina får. Det syns att hon har "tagit sig" mycket om jag jämför med förra vintern. Det vill gärna gå fort med mina får, de springer så lätt, så jag har blivit tvungen att bromsa Tassa igen, nu när hon har vant sig vid Peters får. Tassa behöver mycket träning med riktigt tröga djur nu.

Hagen, som vi gick till, ligger knappt en kilometer bort men det är lite jobbig väg, blöt och lerig, över en bäck som porlar, genom lite skog och sedan ut på ett stort fält. Där fick Tassa fösa fåren en del och sedan göra ett dolt hämt, som hon klarade med glans. (Fast hon visste ju att fåren var där.) Jag tror att det var lite roligt för fåren också, de behöver nog också stimulans. Det var inga problem alls, inte med fösningen hem heller. Jag får försöka hitta på något svårare till nästa gång. Få se om vi hinner valla något i morgon, på torsdag ska jag till Örebro och göra ett jobb och därefter till Kumla och uppvakta ett barnbarn, som fyller år. Fredag ska jag nog hjälpa Britt med hennes får.

Jag håller på med en bok av Göran Greider. Han skriver om en by, Hagen i Dala-Floda. Det är mycket om gamla tider, sådant som jag känner igen, det var rätt lika i Uttersberg där jag växte upp. Jag började med den boken samma dag som Halvar (Ewa tipsade) skrev sin "nostalgiartikel" och i jämförelse mellan dem får nog Halvar slänga sig i väggen trots att han också skriver bra. Greiders bok blev jag "påtvingad", jag tycker inte riktigt om när någon ger mig en bok och säger "Den här måste du läsa, du får låna den av mig", men jag läser i den ändå emellanåt. Jag har ju tyckt om Greider i många år, jag har läst Dala-Demokraten en lång period och ofta lyssnat på honom på TV.

Det är skönt när hundarna har motionerat ordentligt, sedan sover de lugnt. Tassa har/ska börja(t) löpa och då är hon lite hispig. Hon bråkar mycket med Moses då och han är ju också lite skärrad. Det tar så lång tid med Tassas löp, Moses reagerar flera veckor innan hon kommer igång och ännu längre efteråt och hon är inte sig själv på hela tiden.. Dessutom är hon skendräktig en tid mellan varje löp, det måste vara jobbigt att vara tik.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback