Veckans träningspass

Gårdagens träning hos Peter skedde i regn och rusk, riktigt dåligt väder. Både Tassa och jag var leriga hela. Dock kände vi ingenting av det när vi höll på och vallade. Tassa var kanske en aning slöare än vanligt men det kan bero på att hon snart skall löpa. Hon blir ganska jobbig i anslutning till löpen.

Peter har sagt till mig att "Du måste jobba med djuren så hon förstår vad som ska hända",  så det gör jag. Jag får ibland en liten misstanke att Tassa tänker att "Det där kan Du göra själv". Jag måste komma ihåg och prata med Peter om det. Vi fick fösa fåren enligt "en snitslad" bana runt hela stora fårhagen. Ingen risk att vi inte höll oss varma.

Fåren fastnade ett par gånger, först vid en hötapp sedan vid en vagn och Tassa hade fullt sjå att få loss dem. Men hon lyckades. Vi lade märke till att hon faktiskt gick på fåren så de hoppade därifrån. Så har hon inte gjort förut, hon har blivit mycket tuffare. Sedan tycker Peter att jag krånglar till det för att jag är dålig att styra fåren. De hamnar ibland där det är svårt att få dem vidare. Jag är så ivrig att få iväg dem så jag tycker det är bra bara de går, vart är inte så noga. Det får jag nog träna mycket på.

Avslutningen var delning och det börjar också gå bättre. Från början ville Tassa inte alls gå in bland fåren men det gör hon nu och börjar också förstå att hon skall fösa iväg den ena flocken. Hon gör det men det syns att hon inte gillar att lämna kvar några får.

Det är jättebra för Tassa att träna på Peters får som är så tröga. Mina får springer så fort hon kommer i närheten, hon behöver inte jobba alls med dem men Peters får måste hon verkligen anstränga sig för att flytta på.

Kommentarer
Postat av: Ewa

Om du vill ha lite mer motstånd kan du ju stoppa in några får i en fålla eller dylikt och sedan låta Tassa jobba med att fösa bort resten därifrån. Om det går för lätt stoppar du bara in fler får i fållan. Till slut har du så mycket drag att hon får trycka ordentligt för att få bort dem.

Postat av: Mona

Bra idé. Det blir nog lite att jobba med, de är ju både väldigt flockbenägna och snabbfotade. Tack.

2007-12-05 @ 07:46:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback