Veckans träningspass

Tassa och jag har just klarat av veckans träningspass hos Peter. Han säger varje gång: "I dag ska du få jobba" och han kör verkligen hårt med mig. Eftersom vädergudarna inte är med oss så blir vi också översköljda med lera, både Tassa och jag. Jag hade tagit på mig regnstället idag och det gjorde att det var ännu tyngre att springa och röra sig. Men jag behöver det, jag rör mig mindre den här årstiden så det är bra att jag får motion.

Tassa trippade försiktigt i leran och ville INTE lägga sig ner, knappast ens gå där. Hon glömde dock bort försiktigheten när hon kom i gång. Hon klafsade utan vidare rakt genom lerpölarna. Vi körde samma saker som förra veckan, delning, hämt, fösning och det går riktigt bra. Tassa har utvecklats mycket och Peter säger att även jag har blivit duktig. Jag tror ju att han åtminstone delvis menar det, lite är det nog för att peppa mig. Vi behöver mycket peppning, både Tassa och jag.

I dag fick vi fösa iväg och sedan hämta fåren på jättesvåra ställen. Jag behöver mycket träning på sådant, jag som inte har någon erfarenhet av får, det är mycket som jag inte tänker på. T ex var det en vattensamling på ett ställe där jag envisades med att Tassa skulle fösa fåren rakt igenom. Peter påpekade för mig att får inte tycker om att gå i vatten. Det vet jag ju men tänkte ändå inte på att försöka fösa dem runt vattensamlingen.  Möjligen är det någon skillnad när jag själv flyttar får mot när någon annan säger vart fåren ska, möjligen tänker jag mera på var fåren går bäst då?

Jag har fått ett litet problem med mina får. Jag tycker att baggen kunde behöva lite mera hull, han kanske jobbar hårt när jag inte ser det. Jag skulle därför försöka ge honom lite havre och funderade hur jag skulle klara att bara ge honom. Det kunde jag ju inte. Han är fortfarande osäker på mig och går undan när jag försöker närma mig honom. Han är ju så ung och har uppenbarligen inte lärt sig reagera på havrehinken så det hjälpte inte att försöka locka med den. Jag tänkte att jag skulle ge alla lite havre så skulle han säkert hänga med. Det blev bara så att alla tackorna äter havre och Elvis fortsätter äta hö!!!!!  Vad gör man då?

Den som ger mig ett tips som hjälper mig att få Elvis att äta havre kommer att få en fin vinst, som t ex att komma och valla lite på Elvis.  Eller en bild av honom, han är jättefin med stiliga horn och lång vacker päls prydd med en mängd halmstrån.

Kommentarer
Postat av: Ewa

Hehe, var kommer han ifrån som inte lärt sig reagera på havrehinken?! :o)
Jag tror inte alls att han behöver något extra tillskott. Om han är tunn så äter han väl upp sig nu när betäckningssäsongen är över. Tänk på att han är ett skogsfår...
jag tror inte att du kommer att trivas med Elvis om du "matar in honom" och gör honom tam.

Jag kommer nog aldrig att få någon idolbild av Elvis ;-)

Postat av: Mona

Jag låter mig förledas alltför snabbt, det har jag alltid gjort. Någon pratade om att hennes bagge var mager och att hon gav honom kraftfoder. Jag har ju känt på Elvis att han är ganska tunn, detta har nog tagit på honom. Men jag tror att Du har helt rätt Ewa, jag har inga planer på att göra honom tam. Visserligen brunstar tackorna för fullt men jag såg i går att han orkar ännu... Du har nog gjort dig förtjänt av ett idolfoto.

2007-12-11 @ 08:21:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback