Betydelsen av ord

Det är roligt med ord tycker jag, olika betydelser av orden. För min del så arbetar jag fortfarande med mina installationer, alltså inte några konstverk utan installationer av DVD-spelare och videokamera, det är ju inte så roligt men jag klarar något nytt moment varje dag, det känns bra.

I går fick jag en ny spiral insatt. Man skulle kunna tro att jag inte behöver någon spiral men det gör jag. En elektrisk dessutom, som jag fick insatt i min pelletsbrännare. Oj vad effektiv den blev. Det är varmt som i h-e i huset nu. Pannan har nog gått för halv maskin förut skulle jag tro, det har inte varit möjligt att få någon ordentlig värme i huset. I går kväll var det 21 grader och trots att jag är frusen så klarar jag inte så hög temperatur inne.

I dag har jag gjort en rensning. Jag har inte rensat bort gammalt skräp i källaren och på vinden, vilket jag verkligen skulle behöva. Jag är lite rädd för att sätta igång med det. Jag har hört att det är något som man gör när man känner att slutet är nära och så vill jag inte känna. Jag är inte rädd för att dö men jag har ju så mycket kvar att göra. Jag lever som om jag räknade med att bli åtminstone 200 år. Nej jag har rensat i datorn. Det gör jag emellanåt men det samlas fort nytt. Jag installerade MSN Messenger när Sandra var här. Det programmet har legat och stört mycket så nu tog jag bort det. Jag tog också bort Skype, som jag hade tänkt använda för att ringa gratis men dels känner jag just ingen mer som har det programmet och dels ringer jag nästan aldrig någonstans. Så har jag förstås kört "rensning" och discdefragmentering" på datorn så nu går den riktigt bra ett tag igen. Jag läste att man behöver minst 1024 MB internminne om man använder datorn som jag gör och jag har (efter uppgradering) 384 MB RAM. Undra på att datorn är seg. Jag har DVD på datorn men har inte installerat den. När jag nu försökte göra det så visade det sig att det var något fel så det lyckades inte.

Nu skall jag inte fortsätta ondgöra mig över ny betydelse av ord, det är ett annat kapitel, som t ex "grym=rolig" och liknande eller bortrationalisering av småord som "att" eller "en" eller helt nya ord som t ex "mejla" och annat som kommit in i våra liv med nya företeelser (datorer, mobiltelefoner, MP3-spelare och allt vad det är). Allt detta blir jag lite småirriterad över trots att jag hela tiden bestämmer mig för att inte vara irriterad över sådant som jag inte kan förändra. Ordet "chatta" och språket som används vid chattande (och även i andra sammanhang) skall jag inte nämna mer.

Nu är jag också trött på allt snöande. Vi hade just lyckats få undan snön lagom så det gick att träna vallning lite men den senaste veckan har det "rasat ner" en massa snö varje dag så nu är det för mycket för att det skall vara möjligt att valla igen. Jag har haft "oflyt" länge nu och det ser ut att fortsätta. Men till sist vänder det, det vet jag.

Ewa kanske kan göra en läsförståelsebedömning på ovanstående med alla parenteser, fetstil och annat. Det skulle nog inte bli godkänt.

Kommentarer
Postat av: Ewa

Kontrollerat! Här är resultatet:
Beräkning
Antal meningar (M): 34
Antal ord (O): 562
Antal ord med fler än 6 tecken (L): 70

Genomsnittlig meningslängd (Lm = O / M): 16,53
Andel långa ord (Lo = L / O * 100): 12,46
Läsbarhetsindex (LIX = Lm + Lo): 29

Tolkning
60 Mycket svår, byråkratsvenska

din text var alltså mycket lättläst, precis som jag trodde när jag läste den. Du som är intresserad av ord: Du använde ordet jag 42 ggr, det 28, att 20 osv.
Läsbarhetsindex hittar du på
http://stp.ling.uu.se/~gustav/lixcounter/index.php

Postat av: Ewa

Hoppsan, tolkningen försvann visst, här kommer den:
Tolkning
60 Mycket svår, byråkratsvenska

2007-02-28 @ 17:29:56
URL: http://web.telia.com/~u74701590/
Postat av: Ewa

obegripligt att det inte går att kopiera in?!
60 mycket svår, byråkratsvenska

2007-02-28 @ 17:31:50
URL: http://web.telia.com/~u74701590/
Postat av: Ewa

30 Mycket lättläst, barnböcker
30 - 40 Lättläst, skönlitteratur, populärtidningar
40 - 50 Medelsvår, normal tidningstext
50 - 60 Svår, normalt värde för officiella texter
60 Mycket svår, byråkratsvenska

2007-02-28 @ 17:32:38
URL: http://web.telia.com/~u74701590/
Postat av: Ewa

HA! Jag överlistade den till slut!!!
Det var "plogar" större än och mindre än före 30 och 60 och de blev tydligen förvandlade till något annat... apropå språk...

2007-02-28 @ 17:33:54
URL: http://web.telia.com/~u74701590/
Postat av: Mona

Usch, jag som avskyr byråkratsvenska. Vet att jag ofta skriver "jag" när jag skriver om mig själv men det är svårt att undvika. Att ta bort "det" och "att" gillar jag ju inte så det gör jag inte.

2007-03-01 @ 08:19:02
Postat av: Mona

Tänkte väl det. Barnbokssvenska. Det var kanske väl enkelt. Åt andra hållet s a s. Skärpning igen.

2007-03-01 @ 08:30:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback