Fålla-in-träning

Klockan 8.00 i dag hämtade jag grindarna vid lagården och körde dem till hagen. Jag har tyvärr fortfarande vissa svårigheter att backa och vända med släpkärra. Det gäller att planera så det fungerar.

Jag satte upp grindarna i hagen. Gun tipsade om hur hon gör när hon skall lära en unghund "fålla in". Hon sätter upp grindarna bara som en gång, vidare i början, sedan går hon först, rakt igenom med fåren för att även lära fåren att gå "in". Det var ett bra drag för mig. Tassa är ganska duktig att mota in fåren men mina två ungtackor vägrade att gå "in i gången, de gick utanför, medan gamlingarna gick in hur lätt som helst. Vi försökte tills även ungtackorna gick igenom, sedan slutade vi. Vi skall träna lite mera med detta innan jag bygger en riktig fålla.

Det är stor skillnad mellan Peters får och mina. Peters får är lugna och står stilla när man skall göra en sådan övning. Jag försökte träna flankeringar på samma sätt, som jag gjort hos Peter där jag står framför fåren. Det var helt omöjligt med mina får. De har verkligen blivit bra "träningsfår" i sommar. De springer iväg så fort man kommer i närheten. Om jag lyckades smyga mig fram till dem så försvann de bara när jag pyschade igång Tassa. Det fungerar om jag står bakom fåren, alltså fåren är mellan mig och hunden. Det är väl inte fel att träna så, det viktiga är ju att hon vänder ut i 90 grader. Det måste jag naturligtvis vara noga med att se till och inte börja slarva.

Nu skall jag snart åka och äta lunch med två andra "gamla flickor". Den, som vi skall vara hos, bor i ett hus med en vidunderlig utsikt över sjön Glien. Jag har försökt byta hus med henne men hon vill inte ha mitt. Tassa och Moses får stanna hemma. Tassa har ju jobbat lite i dag så hon kan behöva vila. Jag får fortfarande nästan tårar i ögonen när jag tänker på hur fint hon gick i går.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback