Perfekta flankeringar och snygga hämt

Vi har varit hos Peter och tränat idag igen. Vi började med de vanliga flankeringsövningarna och Tassa flankerade klockrent, 90 grader. Till och med jag gjorde rätt och fick applåder. Vi höll på kanske 5 minuter med detta. Tassa är inte så förtjust i återkommande övningar, hon blir lite låg då men om jag pyschar på henne så sätter hon fart.

Därefter gick vi ut från fållan och ut i hagen för att träna hämt. Först fick jag stå mitt emellan fåren och Tassa och det blev helt perfekt. Hon gick ut fint i en stor båge, höll ut hela tiden, in bakom fåren kl 12, flyttade sig till kl 11, vilket Peter förklarade berodde på att hon kände draget så det var helt OK. Det första var höger och sedan gjorde vi ett likadant åt vänster, som gick lika perfekt. Hon har ju haft svårt att gå ut åt vänster tidigare men nu gick det bra.

Därefter stod jag bredvid Tassa. Peter har sagt till mig att förbereda noga och det gör jag. Jag som alltid sagt att jag tycker illa om petighet, nu ser jag vilken trygghet och vilken styrka det ger med npggranna förberedelser. Hon gick höger första gången, ut i en stor båge, höll ut hela tiden därefter in snyggt bakom fåren. Jag kände hur tårarna kom i ögonen och jag ville bara gråta. Min lilla Tasseliten så duktig. Vilken känsla. Jag kan nästan gråta nu också när jag tänker på det. Nästa hämt åt vänster gick lika bra. Helt perfekt. Peter uppskattade det till 100 meter, det räcker ju för VP. Tassa har ju gjort flera fina hämt hos Gail också under våren. Dessa tillsammans med vårt nötande med flankeringar har tydligen gjort susen. Nu känner jag mig riktigt nöjd. Självklart har allt slit gjort sitt till - förutom alla fel jag gjort som har medfört ett och annat steg bakåt ibland. Vallveckan i Bråfors gjorde mycket. Det var värdefullt att träna så intensivt en hel vecka. Det hoppas jag få göra om någon gång.

Peter planerar att ha temakvällar när man kan komma och träna olika saker som t ex hämt, fålla in o s v. Jag hoppas att detta inte var någon hemlighet. Den, som tror det kan hoppa över detta stycke.

Vi avslutade med att träna drivning med "styrning".
Vid det laget var Tassa lite trött. Hon gjorde vad hon skulle men det gick sakta. Jag får tänka på att peppa henne då, hon tyckte nog inte att det var särskilt kul. Hon gör ett bättre jobb när hon tycker det är kul.

I morgon skall jag köra mina snygga grindar till min nyputsade hage och börja träna fålla in. Nu går det äntligen att valla där, det känns bra. Tyvärr ligger hagen precis vid vägen, jag tycker inte om att valla inför publik. Som tur är så är det inte mycket trafik på den vägen.

Nu känns det riktigt bra att träna, det har det inte alltid gjort. Ibland har jag varit nära att ge upp. Nej kanske inte ge upp, jag har alltför svårt för att ge upp, envis som jag är. Men det har verkligen tagit emot ibland.

Jag har försökt maska av katterna i dag. Köpte två tabletter för 79 kr, 1 tablett till 4 kilo katt. Mina katter väger knappt fyra kilo var. Nemo har gått ner en hel del. Han är ute dygnet runt. Jag har sett att han fångar och äter råttor och möss, så han behöver nog avmaskas. Jag krossade den ena tabletten, blandade med kattmat och bjöd Titus. Han nosade lite på det men åt INTE. Det fick stå tills Nemo kom och han nosade också men åt INTE. Men tjugo minuter senare var jag in i köket igen och då hade ungefär hälften av maten försvunnit. Förhoppningsvis var det Nemo, som ätit upp det. I så fall hoppas jag han tar resten också.

Kommentarer
Postat av: gail

hip hip hooray :0) bra gjort mona. det är bara att kämpa vidare med träningen. det är värt allt tjat kanske :0)
jag sätter upp banan när jag kommer hem. kjell ringde igår och informerade om att det var slaget på stora fältet

2007-07-20 @ 17:16:12
Postat av: Ewa

Hurra hurra hurra! Härlig läsning Mona!
Katter är förresten hopplösa att "lura" i avmaskningsmedel. Men det brukar gå rätt bra att helt enkelt stoppa i tabletten långt bak på tungan.

Postat av: Kicki

Snyggt!!

2007-07-21 @ 09:36:25
URL: http://www.kickiolsson.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback