Sorg över en död tacka

Det känns tråkigt i dag, jag har förlorat en tacka. Det var en Gotlandstacka, som gick tillsammans med Britts får. Hon hade fått juverinflammation och det hade blivit så illa så juvret var svartnat, tackan var mycket sjuk och det hade varit bara att avliva henne. Sedan kom kadaverbilen och hämtade. Det enda positiva i sammanhanget var att man villa ha djur för att undersöka förekomst av Scrapie, vilket gjorde att transporten var gratis. Britt ringde omkring 21.30 i går kväll och jag skulle just börja jobba och befann mig i Örebro. Man fick inte ta av skinnet men Britt hade nog inte haft tid att flå henne ändå för hon och Lennart skall åka på semester i morgon bitti - jag skall passa fåren. Det var väldigt synd, det var en bra tacka, som fått fina lamm och tagit väl hand om dem och hon har tidigare varit frisk och kry och lamningarna har gått utan problem, hon har klarat dem själv. Hon hade två tacklamm nu, som i princip var avvanda och som jag hoppas kunna avla på.

Det bra, som hänt är att jag har fått tag på halm, som jag sökt efter med ljus och lykta. Jag har inte hittat någon här i trakten, som haft halm att sälja men har funderat en del på Örebro. Jag hade ju häst för några år sedan, som jag köpte halm till. I natt jobbade jag tillsammans med en kvinna, som berättade att hon hade hästar. Jag frågade förstås om hon visste någon, som har halm. Det visade sig att hon köper halm av samma bonde, som jag köpte av åt hästen. Jag hade tagit bort telefonnumret och glömt efternamnet så jag kunde inte hitta honom själv men fick telefonnumret av henne. Nu har jag pratat med honom, han har halm. Jag köper en bal nästa gång jag jobbar och kör hem på släpkärra. Det är fyrkantsbalar, som väger 600 kg och min "lagårdshyresvärd" är jättebussig, han har lovat hjälpa mig att få in den i lagården. Bara att hoppas på att min släpkärra håller men det skall den väl göra.

Jag har ju verkligen dragit på mig sysselsättning med dessa får. Hoppas nu att de, som lovat betesputs hör av sig så jag kan valla i min hage, vi behöver träna. I dag är vi trötta. Tassa var vaken och skällde en gång i natt, jag vet inte på vad, och jag har bara sovit tre timmar idag. Annars gick det förvånansvärt bra att jobba natt. Det skall jag nog göra fler gånger, det blir bra förtjänst. Det kan bli mycket halm eller stängselstolpar eller fårnät för en natts arbete. Det fungerar ju bara på sommaren när hundarna kan sova i bilen, jag blir borta 13 timmar, det är för långt för hundarna att vara ensamma. Allt jag tjänar och en stor del av pensionen går åt till får och vallhund. Det är en dyr hobby jag har - och jobbig, men roligare än att samla frimärken eller spela boule (eller hur det stavas).

Kommentarer
Postat av: Kicki

Hej!
Jag tycker din hobby är bra mkt bättre än boule!!
Ha det bra!
Kicki


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback