Grisfest

Idag har jag och hundarna varit på grisfest. Nej inte den sorten som man har på Kanarieöarna utan något helt annan. Festligt var det i alla fall. Vi var hos Anders och Maria Engvall på Forsa gård http://www.forsagard.se/ som hade sin traditionella Familjedag i dag. De har en gård där de föder upp grisar enligt reglerna för KRAV och säljer. Det kom mycket folk trots att regnet hängde i luften och ibland strilade ned. Det hade kommit 40 mm i natt berättade Anders. Det var så roligt att se grisarna, de har alltså stora suggor som får smågrisar. De bor i "kojor" (grisarna alltså) ute på ett stort fält. Där ser grisarna ut att trivas, de bökar i jorden och rullar sig i leran.

som marknad

Visst ser det trevligt ut?

pappa gris

Pappa Gris var den första vi mötte. Det är väl han, som
är far till alla barnen. Han var enorm.

åskmoln

Bild på vädret.

100071-86

Här kommer alla ungarna springande till mamma. De
trodde kanske att de tappat bort henne.

SDV

Här är ryggarna på Södra Dalarnas Vallare, som deltog
med vallhundsuppvisning. Anders vallar grisarna med sina
hundar, Ryggarna tillhör Helen och Ewa. Saknas på bilden
gör Marie och Peter. De hade uppvisningar under hela tiden,
vilket var uppskattat. Peter "tände" några valpar också.

matdags

När det var matdagsblåste man i en pipa och alla grisarna kom
springande så gott de kunde.

mamma har inte tid
Här har mamma inte tid. Det var bara en av ungarna som hängde med
men han fick aldrig chansen att äta för mamma gick vidare

Det var meningen att jag skulle titta på en bagge, som Ewa skall sälja till mig. Det tog lite tid för Ewa att bli klar så jag orkade inte vänta. Jag åkte hem till Ewa och tittade själv men jag lyckades inte komma så nära att jag kunde läsa på öronmärkena. Ewa tar kort och skickar till mig istället. Jag har ju gått på "Tutt- och Påskurs" och lärt mig hur man skall klämma och känna på baggar, som man skall köpa men det får jag göra när jag hämtar honom.

När vi kom låg fåren allra längst bort i hagen, närmast skogen. Det måste väl vara 100 meter från lilla fållan? Tassa fick hämta hela flocken och det gjorde hon mycket bra. Hon stannade förstås inte vid upptaget men hon stannade upp och kom med hela flocken. Alla var med. När hon föst fram fåren så fick hon in hela flocken utan svårigheter i lilla fållan. Hon skötte sig bra. Men trots att Tassa var med i fållan kunde jag inte få tag på baggarna. De hoppade över Tassa, jag var bara glad att de inte hoppade över mig. Jag såg ju i alla fall att det var många stiliga baggar med snygga horn.

fin bagge

Den lille tyckte jag var fin.

också fin

Här i högen fanns också en och annan stilig kille.

Kommentarer
Postat av: Heléne

Tutt och påskurs- Hi,hi bruka inte dessa kunskaper på första daten med din blivande bonde bara.
Baggen du sett ut ser ut att vara en riktig pärla.
Han kan nog ge många fina lamm.
Tack för alla fina ord i min blogg. Det känns bra att höra att man inte alltid är ensam okunnig och att även andra gjort misstag. Och rett upp det, som du till att bli finfina ekipage.
Nu fick jag lite inspiration till att träna, och det just vad jag ska. Vi skrivs. (hi,hi)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback