Midsommarförberedelser

Nu har vi varit hos Peter en gång till och tränat och jag tyckte det gick riktigt bra. Vi har en del att träna på förstås, Tassa och jag. Det är som vanligt, fråndriv och att få henne att stanna före upptaget på hämt. Det var jätteroligt att träna, faktiskt roligare än jag har tyckt förut. Jag känner nu att jag varit väldigt spänd tidigare i kurssituationer, mer ändå än jag har förstått, jag har knappast andats och det har gjort att jag har blivit så trött och andfådd.

Vi började med att hämta alla fåren och höll på och jobbade lite med dem ute i hagen. Tassa vill gärna gå lite för nära fortfarande, jag har förstått att det är ovanan vid stor flock och stora vidder, hon är orolig att fåren skall skingras så hon håller sig nära och springer fort. Hon sköter sig bra vid hämt och i går gick det även att få henne att stanna eftersom vi var i fållan och jag var ganska nära. Det kommer säkert att lyckas.

Peter berättade att han sett en kullbror till Tassa och att denne arbetade väldigt likt Tassa. Jag förstår att det måste ha varit Ewas hund, Trix. Han är förstås betydligt duktigare än Tassa men de båda är rätt lika varandra även utseendemässigt, utom att Trix är större, han är ju kille. Han jobbar ju också med mycket annat, bruks, sök m m och har kanske mera muskler, Tassa gör ingenting annat än vallar. Jag har tänkt mycket på att jag skulle vilja göra mera med henne, och även med Moses. Jag var på väg ett tag men har inte orkat med mer än vallningen. Jag behöver ju jobba mycket också om jag skall ha råd med vallningen och fåren. Man kan inte få allt.

I kväll får jag besök av "mina flickor", mina båda barnbarn. De skall vara här till midsommardagen, då skall jag till Örebro och jobba så då får de åka med. Jag hämtar dem i Lindesberg i kväll. Det går att komma med buss ända till Ramsberg men Linn tycker det känns bättre att jag kommer och hämtar och för mig känns det bra att bara behöva köra tre mil för att hämta tjejerna. Deras mammor brukar tycka att jag skall hämta dem i Örebro resp Kumla. Till Kumla har jag nästan tio mil så det blir lite skillnad.

Det är ju synd att vi inte kan vara här på midsommardagen. Då går Ramsbergs traditionsenliga karneval, som varit tradition i femtio år. Det brukar vara väldigt trevligt att titta på. Jag har redan klippt gräset så det är snyggt i trädgården, jag måste bara trimma lite också men det hoppas jag kunna göra även om det har regnat. Karnevalen går nämligen förbi mitt hus så jag känner att det inte får se skräpigt ut då. Jag skall försöka hinna byta munstycke i fontänen i dammen också så det blir något snyggt "vattensprut", Nu rinner det bara. Ja det är mycket att tänka på, jag måste även handla lite lämplig mat. Jag är dålig på "modern" mat, jag kan bara laga gammaldags potatis och köttbullar och liknande. Flickorna äter helst tacos, pizza och möjligen grillspett. Nåja det brukar ordna sig, det gör det nog nu också. Sedan får vi försöka hitta på något roligt på midsommarafton också men det finns ju mycket att välja på.

Efter vallträningen i går var jag hos Britt och hjälpte till att köra in hö till sent på kvällen. De var rädda att det skulle bli regn idag och ville få in allt. Det var klokt, det började regna redan vid åttatiden idag. Sådana här gånger önskar jag verkligen att jag hade lite mark och kunde ta eget hö. Nu måste jag köpa allt, det blir dyrt lammkött men roligt är det.

Kommentarer
Postat av: Ewa

Heja Mona, vad duktiga ni är! Äntligen låter det som du kan slappna av och ha roligt i fårhagen :-)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback