Könsskillnader

Har just läst en artikel om Ireene von Wachenfeldt, hon som sade att "män är djur". Det har ju varit ganska tyst om henne sedan dess, endast stridslarmet har hörts. Hon blev uppenbarligen jagad av media (och allmänheten) nästan till döds efter sitt uttalande. Hon har "gömt" sig i sin bostad i Karlskoga (det är ju inte lätt att bo i Karlskoga och vara jagad av media, det vet vi ju sedan Bengt Bratts tid) och både hon själv och hela hennes familj har blivit trakasserade. Hon säger där att hon mycket väl vet att "män inte är djur" men förklarar att hennes uttalande byggde på lång erfarenhet av att arbeta med misshandlade kvinnor, som beskrivit sina plågoandar som "utan känslor, som ett djur" när de blivit misshandlade. Jag kommer väl ihåg intervjun med henne när hon fällde yttrandet och jag tyckte inte att det var så förskräckligt. Hade lite svårt att förstå att det rev upp sådan storm och tyckte att det fick väl stå för henne. Jag har också träffat många misshandlade kvinnor och kan gott hålla med henne i det enskilda fallet. Hon har nu gått i terapi och jobbat hårt för att komma tillbaka till livet.

Jag har en känsla av att även detta är ett uttryck för diskriminering. Jag kan jämföra med hur t ex Mona Sahlin behandlades. Hon var ansedd som duktig och kompetent och nominerades till partiledare/statsminister. Omedelbart satte mediedrevet igång och lyckades luska fram en massa obehagliga "sanningar" om henne, det var ren och skär förföljelse hon utsattes för. Jag har aldrig upplevt att någon man i samma situation utsatts för något liknande. Plötsligt var hon helt oduglig och det hänger i fortfarande. Jag vill visst inte försvara oegentligheter med kontokort och slarv med att betala dagisavgifter och liknande men av alla män som har gjort liknande och t o m värre saker, betalat på porrklubbar med kontokort, diverse aktieaffärer m m, har knappast någon utsatts för en bråkdel av kvinnornas förföljelse. I de fall där de faktiskt tvingats avgå så har de genast fått andra och högre poster medan kvinnorna "försvinner ut till vänster" (eller höger). Vi fick Göran Persson istället, han utsattes inte alls för samma behandling. Det mest fantastiska är vilken kraft dessa kvinnor besitter, att de klarat av att ändå stå pall. Jag tror inte Mona Sahlin blivit mindre kompetent än hon var från början, däremot har hon visat vilken styrka hon besitter. Hon bör bli en bra partiledare (och ev statsminister).

I ett kåseri, på samma uppslag som ovanstående, har en läkare uttalat sig om skillnaden i livslängd mellan män och kvinnor, att kvinnornas längre livslängd antagligen beror på att de inte alls får sämre vård (som man hävdar) utan att de blir mycket mera kollade, mammografi och cytologscreening t ex. Det är väl enkelt, börja med mammografi och cytologprov även för män så är den orättvisan åtgärdad!!!!!

Idag skall vi åka till Peter och valla. Gruppen som jag har gått på kurs tillsammans med skall dit och träna och jag har bestämt mig för att "hänga på". Få se hur det går. Vi har ju inte vallat ordentligt på månader (med undantag av helgen i ridhuset). Jag har anmält mig till fortsättningskurs hos Ylva och väntar bara på att snön skall försvinna så vi kan börja. Just nu busar Tassa med katten Nemo och Moses blir nervös (eller avundsjuk). Tassa skriker högt ibland när katten biter henne. Då morrar Moses och jag har sagt till henne att "gubbar är griniga, det får hon lära sig leva med". Fast jag vet att det kan vara katten han morrar åt, eftersom Tassa alltid ställer sig emellan katten och Moses när han morrar. Hon vet förstås bättre än jag hur det är.

Kommentarer
Postat av: Ewa

Ser fram emot rapport från träningen hos Peter!
Den tackan du skulle haft är inte betäckt, det fanns ingen anledning när hon hade juverskadan. Hon är ledartacka för mina träningsfår så henne träffade du i ridhuset ;-)
Den som lammade nu upptäckte vi juverinflammation på när vi klippte fåren och det är ett mysterium eftersom hon då hade varit avvand länge. Yttre skada kanske? Det verkar gå bra i alla fall - än så länge.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback