Naturvård

Här nedan syns mina naturvårdare i aktion. På bilden till höger ser man hur de har jobbat och barkat, både växande små träd och nersågade. Det börjar bli riktigt fint i deras hage. Det är bara att ta bort det som går att använda till ved.

100071-68 100071-64
Vi har vallat lite i dag också och det gick verkligen bra. På bilden nedan ser man hur Tassa klarar fråndrivet. Hon går lugnt. När hon gör sina "rusningar" är det i regel när hon blir osäker, när jag vimsar eller vi är på okänd mark. Även nu, första gången vi var på detta fält så blev hon osäker trots att det var hemmavid och med kända får. Det gäller förstås att åka runt på olika ställen så hon vänjer sig vid det. Hon behöver ju också vänja sig vid olika får, nu blir hon osäker när det är får som inte går undan. Tassa är van vid mina får som sticker så fort hon visar sig. Jag har ju alltid tjatat om att hon skall gå sakta och lugnt. Hon behöver öva på att få fart på ovilliga får också.

100071-63
På bilden nedan till vänster står ungtackorna som hoppade och skuttade i går. Här står de och solar sig och verkar så mogna och vuxna. De skall ju snart ha barn minsann. Bilden till höger visar en av de "gamla" tackorna, hon ser ut som hon är sprickfärdig när som helst men det dröjer nog några veckor än innan hon lammar.

100071-65 100071-69

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback