Nu har jag snart egen besättning på riktigt

Nu har jag gjort upp med en bonde som har en tom ladugård, att jag skall få hyra den. Vi har inte gjort upp om hyran ännu men han skulle fundera på det, han ville inte ha just mera än betalt för elen, tyckte det var bra att den kom till användning. Det är en jättestor lagård, helt tom sånär som på några höbalar. Jag skulle säkert kunna ha femtio tackor där, kanske hundra....... Ja det skall jag nog inte ha men fem (eller åtta) i första hand mina valltackor men jag har ju tre Gotlandstackor också. Som snart skall lamma förresten. men de går ju tillsammans med Britts tackor. Alla fåren skall vara kvar hos Britt till midsommar eller något sådant. När jag nu har lagård så kan jag ha lamm på mina åsenfår. Jag skulle ju vilja ha VP klart först men det blir npg inget i år heller. Vi får se.

Jag har satt in annonser överallt att jag vill köpa saker till fåren, jag har ju ingenting. Det blir dyrt att köpa allt nytt så jag hoppas att kunna få tag på begagnat. Är det någon som har något över så är jag tacksam för att få köpa. Fattiga pensionärer klarar ju inte några stora utlägg.

Ja så har jag också pratat med en bonde, som har mark intill lagården (marken som hör till lagården arrenderas av en tredje bonde, som har kvigor där men de är inte inne i lagården utan har bara vindskydd och tak i en lada) Kvigorna är ju också där bara på sommaren. Jag får ha fåren på marken intill. Jag var lite rädd och sade att "fåren äter bark på träden" och då svarade markägaren att "det gör ingenting, de får äta så mycket de vill, det är bara bra". Och bonden som har kvigor har sagt att fåren får gärna gå på samma mark, kvigorna hinner inte beta allt. Det känns jätteroligt även om jag oroar mig lite för allt jobb det kommer att innebära, inte direkt att sköta fåren men att göra iordning i lagården, att sätta upp stängsel, att få tag på virke för att snickra i lagården så det fungerar. Vatten finns bara på sommaren så på vintern får jag köra vatten dit. Spännande att se om jag klarar av det. Tusan också, jag kanske skulle behöva ha en karl ändå, skicka hit en om ni vet någon.

Vi har vallat lite också idag men nu skall jag inte skryta mer förrän jag har något rejält att skryta om.

Nu åker Britt bort ett tag igen och jag är nog lite orolig för att fåren börjar lamma medan hon är borta. I så fall är det bara att hoppas att det inte tillstöter något.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Slängde du inte med, Karl-hyres vid behov i köpesannonsen!?
Det finns säker någon bättre begagnad att få tag på.
Ta bara reda på driftkostnaden först, hi,hi.

Postat av: Ewa

Grattis till ladugården! Nu är bara frågan var vi ska hitta en snickare/hantverkare till dig... Ska fundera på saken!
:-)


2007-03-22 @ 08:01:31
URL: http://www.samewa.sidan.nu
Postat av: Kicki Olsson

Hej Mona!

Jag har "slarvat" till min dator. Maila mig igen om info när jag ska komma

Kram Kicki

2007-03-22 @ 19:42:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback