Får till nytta och nöje

Vi har vallat en stund idag fastän jag är så trött när jag jobbat sent dagen innan. Jag är inte hemma färrän omkring kl 00.30 efter att ha jobbat 11 timmar, normalt har jag sovit ett par timmar redan vid den tiden. Vi nöter med fråndrivet men jag måste låta Tassa göra lite annat också så det inte blir för tråkigt. Det börjar ju att gå bättre men jag kan inte påstå att det går bra. Det går hyfsat när vi går i "triangel", fåren först, Tassa sist och jag emellan men på sidan. Det har nog en viss betydelse också att fåren är så vana vid Tassa, de bryr sig inte så mycket om henne, de går inte förrän hon är alldeles intill och då får jag svårt att hinna vara "toppen i triangeln".

Vi gick runt och kollade staketet först idag, det var några kvistar som jag inte fick bort när jag "trimmade". Moses var också med och fåren blev inte alls rädda när vi kom fram så de såg oss och såg att han var med. De verkade mest nyfikna, trodde kanske att det var ett nytt får.
I morgon skall jag se till att komma iväg till Gail, även om det snöar eller regnar småspik (nej kanske inte då). Jag har ju en tendens att få punktering på bilen, då blev det väl punka på alla fyra.

Jag har fortfarande inte träffat "hustomten", som (kanske) skall hjälpa mig med lagården och staketet. Jag har ju inte råd att låta honom jobba tills det är klart utan hoppas att han går med på att jobba åt mig några dagar i månaden så jag kan betala honom. Men han vill säkert ha jobb under lång tid, det skulle nog jag vilja om jag hade hans jobb. Han fick sjukt barn sist vi skulle träffas så nu skall vi ses på onsdag. Jag har funderat på att försöka tillverka grindar själv, det finns beskrivning i nya Får, det är en fantastisk bok, där finns det mesta man behöver veta. Jag får ta reda på vad virke kostar, de blir ju tyngre än lättmetallgrindar men säkert billigare.

Nu har bonden, som äger lagården bestämt sig, han visste inte vad han skulle ta i hyra från början. Nu har han bestämt sig för 200:- i månaden. Det är ju ingen orimlig hyra, det går ju åt lite el och vatten och det ställer naturligtvis till en del besvär för honom men det blir ju mycket pengar för mig, 2400:-/år för glädjen att ha får. Andra försöker tjäna på fåren men det finns ju inte en chans för mig, jag måste ju köpa allt foder också men det är ju en hobby så det är OK. Jag tycker det är roligt och det är nyttigt för mig med arbetet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback