Stängsel

Vi fick tillfälle att både valla för nöjes skull och pröva vallning av tackor med lamm i går. Det sistnämnda hände när jag skulle sköta Britts får. Hon var i Örebro och har ju flasklamm som behöver matas och fortfarande två tackor som inte lammat och behöver tittas till. Plötsligt kom 3 - 4 tackor med lamm promenerande på gården. En grind som inte var stängd och tackorna såg sin chans. Det fanns en lämplig grind att ta in dem genom men där stod tre andra tackor innanför med sina lamm och ville komma ut. Det blev en liten runda på gården så jag måste hämta Tassa, en sådan gång är det bra med hund. Hon var jätteduktig att stanna där jag ställde henne för att stoppa fåren. En tacka anföll henne trots att hon var en bit ifrån men Tassa hade inga svårigheter att hoppa undan. Hon blev inte rädd och sprang därifrån utan stod kvar. Märkligt att hon lyder perfekt när det verkligen gäller och att hon inte heller blir skrämd av ilskna lammödrar.

Vi hade också mina får ute för att beta lite. Jag håller på och stänger en bra hage där de kan gå en stor del av sommaren och det är verkligen jobbigt. Till och med hundarna är jättetrötta, när vi kom hem i gårkväll så låg de "utspridda" på köksgolvet och orkade inte röra sig. Det är verkligen jobbigt med stängsel. Jag använder trästolpar och eltråd i den här hagen. Jag tänkte stolparna skulle sitta kvar över vintern men nu vet jag inte, det är tydligen flera som vill åt den hagen. Men jag spettar vidare och skruvar isolatorer, det sistnämnda är inte minst jobbigt. Nu skall jag åka och mata Britts får, Britt skall till Örebro i dag också. En av Britts hundar jagade en fotboll och råkade bita i en stor sten, som såg ut som bollen, och slog av minst en hörntand och måste till veterinären idag.

Kommentarer
Postat av: Heléne

Du ser!! Vilken bra hund du har!!

2007-05-04 @ 12:34:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback