Tassa sätter sig i respekt

Det är roligt att ha några fler får att valla på. Jag har byggt fålla, satt ut lite pinnar (som ska föreställa grindar) och sedan tränat vallning varje dag, ibland flera gånger per dag. Fållan har gett oss lite problem, i går var det en tacka som vägrade gå in, hon gled undan så fint så jag kunde inte låta bli att beundra henne, och det var omöjligt för Tassa och mig att få in henne. Då upptäckte jag att Tassa är alldeles för artig mot tackorna. Snacka om djurhantering. Hon står snällt och väntar tills de behagar gå.

När vi höll på och krånglade med tackan stod alla de andra fåren och tittade intresserat. När vi sedan gav upp och gick in i fållan så visade det sig att de förlorat respekten för Tassa. Flera av tackorna och även lille Elvis, gick emot henne och hon fick dem ingenstans. Det var bara att avsluta det hela.

Jag ringde Peter och frågade om han hade någon tid för mig. Han är ganska upptagen numera och det blir dessutom mörkt tidigt så det blev inte förrän på måndag. Jag frågade om han hade något tips och det hade han.

I dag så fick Tassa hämta fåren, det gick bra. Vi tog dem till fållan, tre st vägrade gå in men de fick bli publik och stod och tittade intresserat. Tassa fick koppel på sig och fick sedan gå runt med fåren i fållan medan jag hejade på henne. Jag fick rådet att rycka lite i kopplet, vilket jag gjorde och si, det fungerade. Vi höll på en stund och sedan fick Tassa ta ut fåren. Ingen tacka, och inte baggen heller, satte sig upp mot Tassa. Vi tränade fösning fram och tillbaka över hagen och det gick jättebra hela tiden. Jag tyckte Tassa såg riktigt nöjd ut.

Sådant där kan förstås rutinerade vallare men för mig blir allt sådant problem. Tur att det finns folk som kan.

Kommentarer
Postat av: Heléne

Så flitig du är Mona.
Kram


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback