Vårt första VP men inte det sista tyvärr

Jaha, då har vi gjort första försöket - och misslyckats. Efter en riktigt fin runda, Tassa gick lugnt och fint, hon kom med fåren, de rundade mig och pinnen perfekt, en ganska perfekt fösning (Halleluja), genom grindarna, drivning, genom nästa grindpar, lugnt och fint alltsammans, mot fållan lika fint, fåren samlade i grindöppningen, några inne i fållan - och en pissar och springer sedan runt fållan. Tassa efter, fåren ut - och drar iväg. Jag försökte skicka Tassa efter dem men hon tyckte tydligen att "det är ju klart nu", hon sprang med dem en bit men stannade sedan och fåren försvann i fjärran. Nej inte riktigt, domaren trodde att jag hade kunnat hämta tillbaka dem om jag försökt på allvar. Det vore nog bättre med en hund som inte tänker själv. Men det går nog att vänja henne av med, hon får försöka lära sig av matte, det går nog bra. Hon gjorde alltså ett litet tankefel till, precis i början, jag försökte skicka henne vänster men hon hade bestämt sig för att gå höger och sprang alltså åt höger. Det hade ju blivit avdrag men det skulle jag inte ha sörjt över. Vi gick banan i fredags och vid vänsterhämtet "fastnade" fåren vid kullen intill och Tassa fick inte loss dem. Då tog jag tillbaka henne och skickade höger, som gick förträffligt. Det måste vara det hon kom ihåg.

Så kan det gå. Jag vet att det inte är hela världen men det känns mycket svårare nu. I dag visste jag att "jag får en chans till i morgon". Men nu får jag ingen mera chans på måndag om vi missar utan då blir det att vänta minst ett halvår,.träna en massa igen FÖR VP och ny spänning.  Jag vet ju att vi kan eftersom vi "klarade" oss i fredags.

Dagens domare är ju känd för att vara positiv och hon tröstade mig med att "i morgon är Du inte lika nervös". Hon visste att det var min nervositet som stökade till alltsammans. Hoppas hon hade rätt.


Kommentarer
Postat av: Heléne

Jag skulle ändå vilja grattulera till att ca 90% av provet gick så bra. Hurra,hurra!! I morgon tar ni restrerande 10!!! Spark där bak!! ;-)

Postat av: gail

som sagt mona, go out and show them what you can. det kommer att gå jättebra imorgon. ni fixar det

Postat av: gail

STORT GRATTIS till din godkänd vallhund


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback