Mera vallträning

I dag har jag varit i Borlänge och vallat på Ewa J:s får tillsammans med Heléne E. Ewa själv är på semester, hoppas hon har det bra på sin ledighet. Vi hade det fint i fårhagen i det vackra höstvädret. Det är bra att valla tillsammans med Heléne, hon har ögonen med sig och är snabbtänkt, hon registrerar alla rörelser som både jag och hunden gör (eller inte gör) och kan tala om för mig.

Jag tränade på min hemläxa, att växla mellan flankeringar och drivning. Heléne konstaterade att Tassa slarvar med flankeringarna och går inte ut tillräckligt (i 90 grader) och det har inte jag ens tänkt på förrän hon sade det. Det är meningen att hon endast ska flankera en liten bit och sedan fortsätta driva igen utan att lägga sig emellan. Tassa har blivit duktig att driva nu och tycker tydligen att det är roligare och då struntar hon i flankeringarna och jag låter henne. Det är ju inte meningen att hon ska gå ut så mycket när hon driver men hon måste kunna klara det när fåren skall ändra riktning, t ex runt stolpen eller in till fållan. Jag är inte tillräckligt uppmärksam och därför är det bra med en träningskompis som ser och säger till. När vi pratar om saken så kommer jag på hur det fungerar.

Jag upptäckte också att Tassa inte så gärna ville hålla ut åt höger. Vi kom på att Tassa alltid helst velat gå åt höger så jag har tränat vänster och vänster och vänster och nu vet hon att "matte blir väldigt glad när jag går ut åt vänster" så nu gör hon det men höger har liksom blivit inaktuellt. Tusan också, det gäller verkligen att hålla igång med Allt - hela tiden.

Jag är också så otålig och dessutom lite nervös att inte hinna med så jag har för bråttom, det har Peter sagt till mig åtskilliga gånger. Det hinner inte hända något om jag tar det lugnt och ser till att Tassa gör det hon ska. Jag ser på Heléne, vad hon tar det lugnt trots att hon har det lilla yrvädret Lexa. Hon tar det lugnt och är glad och vänlig men säger till bestämt och kräver att Lexa ska göra rätt. Det är så jag vill vara.

Heléne är snäll och vet att kritik ska vara konstruktiv
och hon säger alltid när hon har påpekat våra fel att "VP klarar du ju idag, när som helst, men det är ju snart dags för IK1"

När vi sedan kom till mina får så ställde sig Tassa bakom bilen.
Hon tyckte antagligen att hon fått nog av får, vi var vid fårhagen 3,5 tim. Jag vet ju att jag inte kan pressa Tassa för hårt, då går hon hem. Hon måste nog få vila i morgon. På torsdag är det träningskväll hos Britt, börjar kl 15.00, och då ska vi vara med där så då blir det nog också en del vallning. Det skulle vara roligt om det kom mycket folk då. Mina får finns också att valla på, kanske framför allt för nybörjarhundar eftersom min hage inte är så stor.

Kommentarer
Postat av: Ewa

Jag skulle jättegärna komma på träningen men det är TK-möte i Bråfors...

Postat av: Mona

Lite synd att det sammanfaller. Du får komma till Ramsberg när det blir träning hos mig.

2007-09-19 @ 18:07:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback