Jag hinner bara med bebisarna

Fortfarande har mina tre sista tackor inte lammat. Det vore skönt om det blev klart snart. Jag skulle tro att de blev betäckta vid "ombrunstning" om det nu kan heta så. I varje fall en av dem vet jag blev det. En av dem, som var hos Britt för betäckning är kvar. Hon blev visst betäckt 4 dec så det är ju inte dags riktigt än. Hon är dock väldigt stor och bred. Hoppas bara att det inte är fler än tre. Jag tycker även att tre är för mycket.

Den förra av mina tackor, som fick tre, har två baggar, som är nästan ett kilo tyngre än lilla tackan. Henne har jag börjat stödmata. Det verkar som om hon får mat men det kan ändå vara bra att mata henne. Hon får troligen inte lika mycket som bröderna. Blir det alltför dåligt är det bra att hon lärt sig äta Lammnäring. Det kan ju också hända att de "drar upp" mjölkproduktionen och då har hon tillräckliga krafter att vara med och slåss om dropparna.

Min äldsta tacka, som jag oroat mig för, fick ju en tacka och en bagge. Förlossningen gick bra även om det tog lite tid. Tacklammet är pytteliten. Jag vet att tackan har mjölk, åtminstone än så länge, men hon har börjat äta dåligt. Hon äter sakta, det har hon även gjort tidigare, men hon vrkar inte ha någon riktig aptit, och verkar även trött och ligger mycket. Det tacklammet har jag också börjat stödmata. Jag vet att det går fort om de inte får tillräckligt med mat. De blir slöa och kraftlösa och orkar inte äta och i så fall dör de ganska fort. Tacklammet verkar ha lite dålig sugförmåga. Det ser ut som om hon tuttar men hon verkar inte få mycket i sig. Tackan har också tjocka spenar som är svåra för lammen att få tag omkring. Jag höll ju på och jobbade med de lammen för att "lära" dem äta och lyckades tydligen bäst med baggen, han ser ut att få i sig mera. Jag hoppas tackan får bättre aptit så hon får krafterna tillbaka.

Det är trist för hundarna nu. Det är mycket jobb i lagården och jag hinner inte med hundarna så mycket. Vallning är inte att tänka på. Knappast ens skogspromenader. Det blir bara korta promenader. Tassa hade rullat sig i "något äckligt" idag, det luktade som tur var inte så mycket men det såg äckligt ut och jag har inte ens hunnit bada henne. Jag kunde förstås ha gjort det istället för att sitta vid datorn men jag blir också så trött eftersom jag sovit så lite, så jag orkar ibland inte göra allt som behövs. Jag måste vila ibland.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback