Lamm får tacka Bagge

Idag kom en tacka och en bagge igen. Denna gång var det "Åsenåsen" så det kan ju bli något för Heléne. Jag tyckte lammen verkade så svaga, de låg mest och sög inte fast jag stoppade spenen i mun på dem. Jag mjölkade ur och gav dem råmjölk med sond och då piggnade de till lite men verkade ändå inte jättepigga. Jag pratade med Kenneth (hustomten) som sätter stängsel åt mig och som även är fårägare. Han menade att "det är nog inget att oroa sig för, de äter nog, de var väl lite stressade efter all uppståndelse." Och banne mig tror jag inte han hade rätt, när jag varit ute med hundarna på promenad en stund så var lammen på benen och i varje fall letade efter mat. Jag är nog onödigt ängslig. Samtidigt har jag läst på ett forum för fårägare att många sondar alla lamm. De tycker det känns bra och då vet de att de fått i sig råmjölk så det var säkert inte så tokigt ändå.

Nu har fem av mina tackor lammat, sex kvar. Det ska faktiskt bli skönt när det är klart. Jag sover alldeles för lite varje natt och så fort jag sätter mig och kopplar av så somnar jag. Jag tror att detta att jag är nervös tar på krafterna det också. Det har ju släppt en del nu när så många har lammat och det har gått bra. Hittills har jag ju klarat av det jag fått. Idag släppte jag ut tackan, som stått bunden, till de andra. Det blev full fart. Hennes lamm är ju tio dagar och är snabba som vinden. De for fram och tillbaka mellan tackorna så dessa såg alldeles förskräckta ut. Tackan verkar ha accepterat även bagglammet men när hon kom ut märkte hon ju att det fanns andra "hemska" lamm som måste stångas. Hon är inte alls lika "duktig mamma" som de andra. Hon står mest och skriker efter kraftfoder och struntar i sina vildar. Det är väldigt roligt med lammen, jag kan stå och titta på dem hur länge som helst, då somnar jag minsann inte men framför TV:n gör jag det.

Min hage blir verkligen fin när den blir klar. Han är väldigt noga och gör ett snyggt staket. Han har bara kvar att spika fast alla märlor. Det skulle jag kunna göra själv men jag är så dålig på det och tycker det är så minla pillrigt. Det skulle säkert ta evigheter för mig fast jag vet att det brukar gå bättre efter en stund när jag övat upp förmågan. Jag har ju egentligen inte råd att betala timpenning till någon som gör sådant jobb som jag kan göra själv men jag får se. Jag kanske hjälper till. Hoppas bara att det slutar snöa någon gång. Det är blötare och lerigare än det har varit någon gång förut i vinter. Jag vill att det blir vår och gräset börjar växa och fåren kan gå ut. Måtte det inte bli en lika regnig sommar i år som förra året.

Kommentarer
Postat av: Ewa

Härligt att det går bra :-) Vad duktig du är!

Postat av: Heléne

Toppen!! Hurra för att någon får tacklamm.
Sköt om dem väl. På tisdag börjar vi kurs hos Peter.
Det ska bli jätte roligt. Hoppas att vi får lära oss massor och bli lika duktiga som ni.
Kolla in Lexas nys look på vår blogg "Bitit för sista gången". Söt va??
Sköt om er.

2008-04-11 @ 06:17:32
URL: http://elgemyr.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback