Valborgsmässoafton 2008

Jag har suttit och läst i min dagbok (blogg) från förra året denna tid. Jag ville se när jag släppte ut fåren till sommarbete. Den 9 maj, det var nog ganska tidigt, det är ju snart. I hagen där de är nu finns inte mycket gräs kvar. Något hittar de för de går och betar hela dagarna och äter mycket mindre hö, men det ser inte ut att vara något grönt kvar. Men jag minns att jag mådde dåligt förra året för det blev ganska regnigt och kallt ett tag och eftersom inte löven spruckit ut helt så hade fåren inget skydd. Jag kanske får vänta lite längre i år. Men blir det varmt så mår fåren ännu sämre i lagården, det blir för varmt. Jag får väl tänka på betet i första hand och släppa dem när det är lagom. De går in i lagården och lägger sig när det blir kväll men blir dagarna längre och det blir mera gräs i hagen så kanske de stannar ute.

Jag läste också några andra inlägg från juni. Vi tränade ju för VP då och lyckades ju till sist under året så det var ju bra. Och det har ju faktiskt gått framåt en del sedan dess fast jag tycker att ingenting händer. Jag ska gå IK-1 i år någon gång. Jag tittade lite men hittade inget lämpligt. Hoppas det kommer något.

Just nu bävar jag för Valborgsmäss och allt smällande. Ja, här är ju ingenting jämfört med Örebro, där det smäller oupphörligt i flera dagar både före och efter sista april. Här är det mest grannen som smäller av några riktiga salvor på valborgsmässoafton så fr a katterna blir skräckslagna. Men även hundarna reagerade när huset började skaka. De tittade ängsligt på mig då. Jag oroar mig också för fåren nu. Förra året var de i Almhöjden, där smäller det inte. Jag vet inte hur det är i Resta, där de befinner sig nu. Jag har ju fortfarande en tacka som inte lammat, men hon bör vara i det närmaste klar nu, då kanske det inte är lika farligt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback