Tävling

Idag har jag varit och tränat på Peters får. Jag blev så knäckt här om dagen när Tassa nästan inte fick fåren att flytta sig. Jag fick ju förstås en del kommentarer då men det brukar jag få så det spelade inte så stor roll. Fast det är klart att en del gör det, inte så kul att någon kritiserar ens hund. Jag tror att det skulle vara mycket annorlunda om hon var
Border Collie, men det är hon ju inte.

Det var bra att träna hos Peter. Han har ju "tröga" får (även om de också är obegripligt snabba ibland) och Tassa kan ändå flytta dem, även om hon inte så gärna gör det när jag står stilla. Det kändes jättebra. Hon föste dem rakt och fint, tog med alla och det gick att styra henne. Hon hämtade och kom med dem rakt och fint också. Blir det så när vi tävlar så har vi chans att komma runt banan. Men det beror väl på mig förstås, hur det går då. Men nu är det ju meningen att det bara ska vara träning. Träning för mig att hålla nerverna i styr.

Vi tränade faktiskt lite på mina får i går också. Tassa fick fösa hela flocken runt hagen och det gick ju betydligt bättre än när vi var ute och tränade. Tackorna vill fortfarande skydda sina lamm och lammen sätter sig på tvären. Men de går undan när de blir tvungna. Jag vet inte varför det blev så omöjligt här om dagen.

Vi tränade också på baggarna. Det börjar gå riktigt bra. Med undantag för den baggen, som jag tänker använda som avelsbagge. Han står bara kvar. Det hjälper inte att jag stampar, knuffar på honom, klappar händerna eller vad jag gör. Tassa får honom förstås inte heller att flytta sig en tum. Inte vet jag hur det ska bli när han kommer tillsammans med tackorna. Det är inget fel på honom, så att han inte orkar eller så. Han springer gladeligen med kompisarna och stångas med pälsbaggarna när de kommer och bråkar. Men när jag kommer i närheten av honom, Josef heter han, så vill han bara bli klappad. Då viftar han på svansen, det orkar han också. Märklig kille.

Nu känns det i alla fall mycket bättre. Nu vågar jag åka till Södertälje i morgon. Sedan får vi se vad som händer när jag kommer ut på banan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback