Vi kan nog inte lära oss delning

Tassa och jag har tränat idag. Hemskt. Jag lyckades länge hålla mig lugn men till sist brast det. Jag skrek och svor och slog sönder min käpp (inte på några djur utan i backen. Käppen är betydligt kortare nu).

Tassa har mycket svårt att få mina får att gå. Det rår hon väl egentligen inte för, hon är ju som hon är och det har blivit mycket bättre än det var förra veckan. Men jag tycker att hon kunde ge dem ett tjuvnyp ibland så de lär sig att flytta på sig. Men det värsta är delningen. Det går inte. Jag försökte länge att peppa och ge kommando med "glad röst". När det inte fungerade blev det "arg röst" och det fungerade inte heller. Till sist kom hon inte alls när jag lockade på henne. Hon blev väldigt trött också. Det blev alldeles för tjatigt men jag hoppades att det skulle lyckas EN gång åtminstone så vi kunde avsluta med något bra. Jag försökte också växla med lite fösning och ett hämt då och då, det gick bra men det hjälpte inte. Jag fick ge upp utan att det hade lyckats. Hon vill inte gå in i luckan och fösa iväg de får som ska bort. Hur ska jag kunna lära henne det?

Det var också dumt att börja med träning och göra slut på alla krafte. Jag hade nämligen bestämt mig för att flytta fåren till andra beten. Först hämtade jag baggflocken och tog in den i lagården. Jag hade räknat ut att det skulle vara enklast för sedan skulle tackorna förbi hagen där baggarna skulle vara. Tackorna fick gå till baggarnas hage där det fanns bete kvar.

Precis när baggarna kom fram till lagården vände två av dem och tog sig in till tackorna. Hemska tanke om de gjort sina mödrar och systrar med barn. Det gick ju inte att få tag på baggarna utan jag fick ta in alla tackorna i ett utrymme där de stod trångt, släpa (det ska vara ett p) ut baggarna och fortsätta släpa dem uppför backen och in i lagården. Det gick till sist men då var både Tassa och jag slut. Tassa hade börjat tveka.

Nästa var att flytta tackorna från deras hage och naturligtvis måste ett lamm springa in och springa utmed staketet så det blev bökigt att få ut henne. Under tiden drog alla tackorna ut på ett fält med jättelångt gräs. Skicka Tassa för att hämta dem och hon kom med ca två tredjedelar av flocken. De sprang iväg mot hagen, som de skulle till medan resten gick kvar i långgräset. Bara att följa med och stänga in dem som gick rätt och vända för att hämta resten. Tassa hade slutat lyda. Jag tror faktiskt att hon inte orkade mera. Jag fick själv vara vallhund och fick iväg även de sista tackorna och in med dem i hagen till de andra.

Fylla på vatten, se till att det fanns mineralfoder, saltstenar, kolla staketet i baggarnas "nya" hage. Undra på att man blir helt slut. Tassa gick sakta tillbaka. Hon måste också ha varit helt slut, hon springer ju alltid annars. Vi var hos Britt en sväng på eftermiddagen. Tassa och jag hämtade hennes 18 baggar och det var inga problem alls. Men i kväll när jag skulle gå för att titta till fåren i deras nya hagar så vägrade Tassa att komma med. Jag gick bara tillbaka, satte på henne koppel och då följde hon med utan protester. Jag hade några funderingar på att gå in i hagen och kolla lite tillsammans med Tassa men jag avstod. Baggarna stod i en ring och stångades. De bråkar nog mycket nu. Bara de inte glömmer att beta.

Kommentarer
Postat av: Ewa

Men hörrdu! Tror du verkligen att delning är så lätt att ni ska kunna det efter en träning? Vad sägs om lite tålamod och att träna jättekorta pass (klart hon blir trött, hon försöker ju verkligen vara till lags - var glad för det!) och beröm varje antydan till att hon ska komma in. Jag mailar dig förresten ett par tips...

Läs ditt inlägg igen och fokusera på allt ni fick gjort istället för att ni inte kunde dela. Fundera på om det hade varit möjligt för ett halvår eller ett år sedan

:-)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback