Kul med jul

Jag förstår inte vad det är, jag känner mig lite deppig. Ingenting är roligt just nu. Jag är säker på att det inte beror på julen, numera tycker jag att det är roligt med jul. Snarare beror det på förkylningen. Jag är i stort sett frisk, det är bara lite kvar i luftrören, jag andas tungt men är inte sjuk. Förkylningar är också något som alltid gått förbi mig helt obemärkt tidigare men på senare tid har jag påverkats en hel del av dem. Jag vill fortfarande inte stanna inne eller i säng men jag blir så orkeslös. Det är det jag är nu, jag orkar ingenting. Blir helt slut av att ta ner lite hö från skullen och lägga in till fåren. Jättekonstigt. Bära vatten är om möjligt ännu värre och sedan blir jag ännu tröttare av att gå på promenad med hundarna.

Jag känner ett behov av att gnälla, nu har jag gjort det. Nu har jag också en förklaring till att jag inte har lust att städa. Eller baka. Eller laga mat. Det har jag sällan lust med om jag ska vara ärlig. Det är sådant som jag gör ändå, det får väl bli likadant nu också. Jag måste åka en tur till sta´n också. Det får väl bli Örebro även om det är längre men jag hittar bättre där. Det bär mig emot eftersom det är så mycket folk överallt nu, långa köer. Tur att jag inte behöver handla en massa julklappar. Jag blev bl a beordrad att köpa en plåthink med lock för aska vid brandskyddskontrollen. Jag försökte säga att jag aldrig tar ut aska med glöd i, stänger alltid av pannan i god tid när sotar´n ska komma. Han svarade bara: "Man kan glömma". Och det är ju helt riktigt, det gör jag ju ofta så det är säkrast att göra som man blir tillsagd. Jag måste göra det nu annars glömmer jag nog.....

Ja, min deppighet, jag har ju inte beklagat mig över vädret. Undrar om detta är framtidens vintrar, lite snö, mest regn, några grader varmt och dis och dimma hela dagarna. Jag släpper ut fåren medan jag fixar i lagården men sedan stänger jag in dem igen. Det rasade från taket idag så jag var lite rädd att de skulle få snön över sig, Ingen större fara egentligen, det är ju inte isigt nu, bara snö men fåren kan nog bli chockade. När de är ute får de gå i blötan hela tiden, det är inget för får. Jag är lite osäker på om fåren är färdigbetäckta ännu. Jag har tyckt att de båda pälstackorna verkat lite skumma några dagar. De verkade brunstiga när de kom till baggen men de kanske inte var redo då, det är ju ungtackor så de har inte varit med om detta förut. I så fall kanske även de båda blandrastackorna (som är sålda) också kommer igen. De vuxna åsentackorna verkar dock lugna, de visste vad som väntade och har säkert gjort vad de ska.

I kväll har jag varit till Granhults Behandlingshem. Det är för unga missbrukande pojkar. Det har funnits i 25 år som det enda helt öppna behandlingshemmet för tvångsomhändertagna pojkar. Nu frågar socialtjänsten bara efter låsta platser så man har varit tvungen att bygga ut på Granhult, nu har man 6 låsta platser och 4 öppna. Idag bjöd man in lokalbefolkningen för att visa hur det blev. Jag tycker ju det är intressant att se och få veta hur de planerar. Granhult har alltid haft mycket hög standard och jag tror att de kommer att ha det även med låsta platser. De verkar ha engagerad och kunnig personal och det är ju viktigt. De har också en bra behandling, inte bara inlåsning och förvaring så det lovar gott. Det kommer att kosta 4600:- per dygn för var och en så det behövs nog att det är bra. Ändå tjänar man på att de bara är omhändertagna eftersom man räknar med att en missbrukare ute kostar samhället ca 19000:-/dygn.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback