Da´n före doppareda´n

Nu är det nästan jul. Jag stressar inte nu längre inför julen men ändå blir det en massa handlande, städande, julhälsande. Hann aldrig köpa några julkort så jag har varit tvungen att ringa och önska God Jul istället. Egentligen mycket roligare än att skriva julkort men det tar längre tid. En gammal skolkamrat ringde i går kväll. Han brukar ringa ibland, kanske en gång i kvartalet. I går berättade han att han fått lungcancer och höll på och rensade bland sina tillhörigheter. Hans fru är dement och de har dålig kontakt med övriga släktingar. Det känns väldigt sorgligt, vi umgicks mycket när vi var unga och hade mycket roligt. På senare år har det mestadels varit telefonkontakt.

I morgon ska jag jobba, till klockan 22.00 på kvällen. På behandlingshem är det nervöst, mycket ångest, bråk och gråt och tjat före jul. Det börjar flera veckor före, vilket ju inte är så konstigt, mycket sorgsna tankar kommer då men på julafton brukar friden sänka sig över "hemmet". Jag har bara varit med om en julhelg när det varit riktigt stökigt. Vi hade sekuritasvakter satt på avdelningen och jag tror att det gjorde mycket till att stämningen blev riktigt dålig. Den var rent fientlig. Av naturliga orsaker är det alltid många som suttit långa tider i fängelse, som kommer till behandlingshem. När de då är tvångsintagna blir situationen likartad och de får svårt att vara motiverade och vänliga. Sitter det då också en uniformerad vakt där så blir det förstås ännu värre. Den julen hade det varit mycket bråk före jul och man kunde inte hitta något annat sätt att klara situationen men det blev inte så bra.

Det är ju inte alltid som julen är glad och trevlig. Jag läste idag om alla barn, vars föräldrar dricker och ofta bråkar på julen. De barnen ser inte precis fram emot den helgen. BRIS får många samtal från barn, både före och efter jul och nyår. De har stängt på julafton och nyårsafton. Det är bara ideella krafter som svarar i den telefonen och de har inte möjligheter att bemanna telefonen då.


Jag ser i alla fall fram emot att jobba. Det blir säkert bra stämning och mycket god mat. Jag har inte köpt någon julmat så det passar bra. Jag har bara köpt grötris men hinner knappast koka någon risgrynsgröt i morgon i varje fall. Det kanske kan bli på juldagen istället.

Kommentarer
Postat av: ligan från Lisselqvars

vi önskar dig en skön julhelg och att hoppas att du får det lugnt på jobbet så att ni hinner ha lite trivsamt.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback