Jobbig träning

Nu har fåren varit inne flera dagar. Först var det så regnigt och blött så jag ville inte släppa ut dem. Sedan har det varit två dagar med så mycket snö så jag ville inte släppa ut dem för det. Det är verkligen omväxlande väder. Tassa och jag har därför tränat inne i lagården. Tassa är fortfarande lite osäker i trånga lägen så det är nog bra att träna inomhus så mycket som möjligt.

Jag gjorde nog ett litet misstag när jag skilde av de tre magra så tidigt. Jag tänkte, okunnig som jag är, att de får vara där ett par veckor och äta upp sig och sedan kan jag släppa ut dem till de andra igen. Nu har jag förstått att de måste nog få vara inne hela tiden, tills tackorna har lammat. Britt har förklarat för mig att de kommer inte att bli tjockare nu, det enda jag kan vinna med att ha dem avskilda är att de inte blir ännu magrare utan håller sig som nu. Den ena tackan har faktiskt redan blivit lite rundare tycker jag ändå men hon var bara "halvmager" enl Kalle H:s definition så det är kanske därför som det har tagit bättre på henne. Jag ska i alla fall sätta baggen i hans egen box när jag har klippt dem. Han är inte ensam ändå utan har kontakt med alla tackorna. Det är bara att han inte får gå ut då men det får han ta. Det är bara att det är mera jobb med att ha dem på flera ställen. Kalle H hade skrivit på protokollet att det var gammalt och tungarbetat i min lagård, det hade jag inte ens tänkt på.

I dag har vi i a f tränat ute - hos Peter. Han körde med oss så inte bara Tassa var trött. Även jag var helt slut. Vi fick inte göra några märkvärdiga saker, bara lite svårare, arbetsrelaterade. Vi delade och skickade får åt olika håll och sedan skulle Tassa hämta dem. Hon fick t ex hämta en grupp som Tarzan vallat upp i skogen, hon såg dem inte ens. Jag skulle skicka henne åt vänster där det var ett dike, ris, långt gräs och träd. Hon försökte springa i skogskanten men det gick inte och till sist stack hon rakt genom riset och hämtade dem. Tre gånger fick hon hämta får där och tredje gången stack hon genom skogen alldeles på egen hand (tass).

Hon fick också hämta flera gånger på andra sidan ett staket och till sist hade hon lärt sig det också. Så även jag. Jag ville ju skicka henne utmed skogskanten, utmed staketet o s v men nu har jag förstått att man kan/ska gå över diken och hur som helst. Jag har också lärt mig i dag att alltid gå mot/vända mig mot fåren. Jag har ju alltid trott att jag var så himla klyftig. De senaste åren har jag börjat tveka. I dag har jag blivit säker, en hund på tre år är klyftigare än jag, det är alltså inte mycket bevänt med mig. Jag stod åt det håll jag skulle skicka Tassa efter får, som hon inte såg, och hon gick åt fel håll. Peter konstaterade att hon gjorde helt rätt utifrån hur jag stod - medan jag gjorde fel. Pinsamt. Det är roligt att se hur duktig Tassa är. Det är när jag är förvirrad som hon blir det också.

Det hände en liten rolig grej. Vid ett hämt ropade jag "ligg ner" flera gånger och hon lade sig inte. Peter sade att jag inte fick tillåta sådant. Jag försvarade mig med att jag använde "ligg ner" som ett kommando för att sakta ner henne (enl Peters instruktion). Han svarade att jag måste ha ett kommando så hon verkligen lade sig. Jag sade att jag använde "Ligg" då. Peter sade: "säg till henne då". Jag ropade "Ligg" och Tassa bara sjönk ner i liggande. Man kunde nästan tro att hon hört oss och ville hjälpa mig. För det där var ju inte riktigt sant, jag har inget bra stopp på henne, har aldrig haft. Varje gång jag har tränat har jag bestämt mig för att se till att få ett bra stopp men det har inte lyckats än. Nån som har ett bra tips på hur man gör?

Kommentarer
Postat av: gail

du har så rätt mona, vi ska inte vänta för länge. jag pratade med min pappa imorse och han har också fått cancer :0(((( det har varit en jobbig år med sjukdomar i familjen

Postat av: Heléne

Att vara konsekvent. ALLTID!!!
Svårare är det inte, i alla fall inte i teorin ;)
(Det har jag läst, hi,hi,hi)

2008-02-05 @ 10:22:19
URL: http://elgemyr
Postat av: Ewa

Jag har nog läst samma bok som Heléne. Dock hade någon rivit ur kapitlet med hur man efterlever det...

2008-02-05 @ 23:12:33
URL: http://web.telia.com/~u74701590/
Postat av: Mona

Det var jag, som rev ur kapitlet.

2008-02-06 @ 14:33:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback