Startmotorer för kvinnor

Kom hem för en stund sedan från fårhagen. Åkte dit för att klippa gräset under tråden. Jag har en kraftig bensintrimmer som inte är riktigt så tung som en röjsåg men åt det hållet. Det är riktigt jobbigt att gå omkring och klippa med den. Men det verkligt tråkiga och jobbiga det är  -  att starta den. Jag får alltid hålla på länge för att få igång den. Idag jobbade jag 1,5 timme men idag fick jag aldrig igång den. Varje gång grinar jag och svär så hundarna håller för öronen men det hjälper  inte. Det har hänt någon gång att jag fått hjälp av någon man att starta en motor, som startas med snöre. Gräsklipparen t ex är samma sak. Och tänk, när en man tar tag i snöret och rycker till en gång, möjligen två, då går motorn igång direkt. Varför är det så? Så jävla orättvist. Det är knappt jag vill fortsätta vara kvinna.

Nåja, jag tog med batteriet och satte det på laddning. Då kanske det kan vara el på trådarna ett tag till. Batteriet var ganska urladdat. Jag har dock två hagar till som jag snart måste stänga. Hur ska det gå om jag inte får igång trimmern? Det är jättelångt gräs på båda ställena. Jag tycker gräset växer så förskräckligt i år. Det växte inte lika mycket förra året fast det regnade så mycket. Gräsmattan får jag också klippa ofta och då gäller det ju att få igång gräsklipparen. Kan ingen konstruera något annat att starta sådana maskiner med? En startmotor för kvinnor.

Jag måste nog snart flytta fåren till nytt bete. Det finns visserligen mycket gräs. Det är så långt så fåren syns inte när de går omkring och betar där. Men det långa gräset gillar de ju inte. Igår när jag kom dit såg jag bara fem får, två tackor och tre lamm. Jag kunde inte upptäcka några fler hur jag än spanade. Jag började fundera om någon kidnappat 25 djur men det verkade ju lite märkligt. Jag fick gå ända till andra ändan av hagen innan jag fick syn på de övriga. Jag klarar i regel inte att räkna dem. De betar på olika ställen och flyttar sig innan man hinner räkna dem. I måndags räknade jag och det var fortfarande trettio, förhoppningsvis är det så även idag. Men som sagt, det är långt gräs även på de andra ställena. Det som är lite otäckt är att den nuvarande hagen ligger precis utmed en trafikerad väg. I helgen ska jag jobba. Tänk om fåren tar sig ut när jag är i Örebro, hur ska det bli? Bara att hoppas att det inte händer.

Igår var jag i hagen för att försöka ta träckprov på lammen. Fårhälsovården rekommenderade att jag skulle ta prov på lammen i början av juli för att se om de har Stora Magmasken. Man ska ju ta prov från sex djur och det ska vara färskt helst taget direkt innan det når marken. Jag gick efter flocken i timmar men inte ville de skita. Annars tycker jag det trillar kulor i ett men när man går efter dem så kommer det inget. Ett par började men när jag smög dit slutade de och knep. Jag försökte hitta lite på marken som såg skapligt färskt ut sedan paketerade jag det och postade i går kväll. Det gick med posten i morse och Vidilab har det i morgon. Då har det legat i värmen i 1,5 dygn. Det står i papperen att det ska förvaras i kyl men det där blev ju långt ifrån. Få se om det var användbart.

Så lite gnäll över vädret. Jag tycker det kunde vara lite svenskt lagom någon gång. Endera regnar det eller så är det så varmt så man orkar inte något. Jag var i Kalifornien för många år sedan. Det var i juli månad. Det var alldeles klart, solen sken och det fanns onte ett moln på himlen och det var så kallt att man behövde en tjock jacka. Nu hade jag inte det eftersom jag trodde det var varmt i Kalifornien så jag frös hela tiden. Jag var en vecka i San Francisko och det var lika kallt hela tiden. Så skulle jag önska att det var här.

Kanske jag ska göra ett försök med trimmern igen nu när det är svalare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback