Vallveckans femte dag

Nu har vi klarat av fem dagar på vallveckan. Det har varit hårt p g a den hemska värmen. Vi har blivit levande stekta i fårhagen.Vi har varit ganska många varje dag så det har blivit mycket sittande. Det var meningen att vi skulle ha två grupper men vi prövade det och fann att det blev för mycket drag då, fåren bara sprang åt alla håll så nu fick det bli så här. Den här vallveckan är ju inte bara kurs utan är även ett bra tillfälle att träffas och lära känna varandra och vi har haft jättetrevligt.

I dag har vi haft tävling. Ingen vann och ingen blev sist men att det var tävling kändes ändå. Vi fick välja klass och jag valde IK 1. Flera valde klasser på WK-Mästerskapet, som går i augusti och två valde IK 2. Vi gick samma bana men på lite olika vis. Jag valde Malteserkors och delning på slutet och det var svårt. Malteserkors har jag aldrig prövat  och jag fick till sist igenom fåren. Jag gjorde fel först och ställde mig på fel sida. Ja det gick till sist i alla fall. Delning tycker jag är svårt men det lyckades. För övrigt gick fösningen jättebra och hämtet förstås (fast Tassa lade sig inte vid upptaget som vanligt men hon stannade upp.) Det kändes bra att klara banan. Nu ska jag anmäla mig till WK-mästerskapet. Där finns ett moment med sorteringsanläggning, som jag tycker verkar svår. Det var flera i gänget, som deltagit i Mästarklassen i WKM och de tyckte inte alls att den var svår så det borde gå bra. Jag får försöka träna lite extra på de där momenten, som inte blev helt perfekta.

Innan jag åkte hem skulle Tassa och jag hämta får i en fålla. Det gick fint, vi fick ut fem får som vi började gå med. Så upptäckte jag att det var en svart tacka med, som varit ute förut och som inte verkade helt okej. Så jag gick tillbaka och bytte ut den tackan så att jag fick bara vita och sedan fick jag inte loss dem från fållan. Det är en sak, som jag inte lärt Tassa. När hon gick efter fåren i högervarv så sade jag "vänster", då vände hon istället för att gå mellan stängslet och fåren. Jag blev förstås jättearg och skrek åt Tassa. Hon försökte göra sitt bästa för att vara till lags, reste sig från där jag lagt henne för att hjälpa Tarzan, som klarade sig mycket bra själv. Hennes resande resulterade att tackorna fick panik och sprang mot fållan där jag försökte stoppa dem från att gå in igen och en tacka sprang på mig och gav mig några riktiga skrubbsår på benen. Där ser man, det kan uppstå blodvite även i fårhagen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback