Jobbarhelg igen

Nu har jag fått hjälp med trimmern. Det var kanske inte jag som inte klarade att dra i snöret. Britts sambo Lennart hjälpte mig att ta bort tändstiftet och rengöra det och ändra inställningen. Sedan hoppade den igång direkt. Däremot var även gasreglaget sönder så nu har jag lämnat in den på en firma i Lindesberg och så slapp jag klippa gräs idag. Jag har köpt ett nytt batteri till stängslet  idag eftersom det andra, som står på laddning, fortfarande är lika tomt. Jag hoppas att det inte är slut utan jag har två batterier att byta med. Annars måste trådarna stå utan ström medan jag laddar batteriet.

Jag har fått svar på träckprovet på lammen idag också. Inte en parasit tydligen. Bara nollor på svaret. Jag som var så rädd att det var en massa parasiter. Men egentligen har ju mina får haft bra beten hela tiden. På första betet, som de gick på i år gick visserligen mina fem tackor förra året men innan hade det inte varit får där på två somrar. På alla de andra betena, som de varit på har aldrig några får gått, eller i varje fall inte på de senaste tjugo åren. Jag var ju rädd för att de haft med sig parasiter. Britt, som har marker där det varit får de senaste trettio åren, har ju problem med parasiter och hälften av mina tackor kom därifrån. Men jag har ju avmaskat dem. Nu känns det bra att provet var negativt. Nu kanske jag inte behöver avmaska förrän nästa vår.

I morgon åker vi till Örebro och jobbar igen. Jag behöver det verkligen, mina får har kostat mycket och jag har riktigt dålig ekonomi nu så jag behöver jobba mycket för att komma ifatt. En pension, som jag fått från KPA på 1500:- tar slut i augusti dessutom. Man kan ju tänka sig hur det är med en löneminskning på 1500:-, katastrof, men det får man stå ut med när man är pensionär. Man räknar kanske med att man ska ha levt ett annorlunda liv än jag har gjort och sparat undan lite pengar. Det önskar jag ju att jag gjort men så är det tyvärr inte. Tur att jag är frisk och kan jobba. Men om jag inte var det kunde jag inte ha några får och då behövde jag inte jobba. Så är det.

Hundarna ska vara hos min väninna Britt-Marie, som de älskar och som älskar dem, det är ömsesidigt. Hundarna vet att vi är på väg dit när det är flera kilometer kvar och blir glada redan då. När vi kommer fram rusar de till hennes port så jag hänger som en vante i snöret. Skönt att det är så, värre om jag fick släpa dem dit. Sedan ska vi övernatta i husvagnen och hoppas att inget får tar sig ut på vägen medan jag är i Örebro. Då skulle det verkligen bli problem.

Kommentarer
Postat av: Ewa

Jag tycker att det låter som du lever ett underbart pensionärsliv - det där med att jobba är väl både på gott och ont? Att ha en fot kvar i arbetslivet betyder ju att man är en del i en social samvaro och du har ju möjlighet att välja (nåja, nästan) hur mycket du jobbar.

Roligt att höra att fåren är parasitfria. Jag har inte tagit något träckprov utan har intalat mig att så länge de är friska och fina och lammen växer fantastiskt bra, så kan det inte vara något problem. Avmaskar bara en gång om året.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback