Fåren är klippta

Nu är fåren klippta. Nu kunde jag även se att alla börjar få juver så det är nog lamm i magarna. Tackorna ser så små ut när de blir klippta. Den magra tackan ser bedrövlig ut. Nu när jag skrev kom jag att tänka på att jag kunde ju ha låtit bli att klippa henne, hon fryser säkert mer än de andra. Jag har satt upp en värmelampa i hennes box och jag såg att hon stod där flera gånger i dag faktiskt. Hon är tillsammans med den tackan som verkade "halvmager" men hon har gått upp i vikt av kraftfodret så nu är hon inte ens "halvmager". Hon får gå kvar med den magra i alla fall som sällskap.

Elvis fick flytta till sin egen box. Han har då och då jagat runt de båda tackorna och stångat dem. Jag trodde han skulle bli snällare när han kom tillsammans med de två men det blev han inte. Han är kvick att "ta till hornen" skulle man kunna säga. En dag när han fick kraftfoder som han inte tyckte om så stångade han på hinken. Han får nog ändra sig radikalt om han ska få vara kvar. Jag vet inte var jag ska ha honom när lammen kommer. Eftersom han stångar tackorna så är risken stor att han även ger sig på lammen om han går med dem, det vill jag inte riskera. Elvis trivs dock inte att vara i egen box. Han tar sats och hoppar. Bara att hoppas att han inte gör sig illa eller lyckas ta sig ut.

I dag åker Britt och Lennart till Norrland och kommer tillbaka på tisdag. Under tiden ska jag ta hand om deras får, häst, höns och katter. Måtte det inte komma något lamm bara, men det ser inte ut som om det är dags ännu. Det passar ganska bra att de åker just nu. Jag kan inte jobba när de är borta, jag klarar knappt att sköta mina egna får när jag jobbar, jag kommer sent hem och de får vänta. Själv ska jag sedan hålla på och fodra och greja mitt i natten, det funkar inte. Det är ju bra för mig att jag slipper jobba utan kan vara hemma och pyssla om mina "nakna" får. Jag gav dem extra kraftfoder i eftermiddag och värmde vattnet så de fick ljummet vatten att dricka. Jag har också stängt luckan till skullen så det inte drar på dem.

Tassa har inte tränat på ett tag av olika anledningar. Vi måste försöka se till att komma igång ordentligt med träningen. Egentligen är det ju fantastiskt att det faktiskt går att träna nu, om vintern varit normalt så hade det inte varit möjligt alls.

Kommentarer
Postat av: Ewa

Hej! Jag tror att den magra tackan kan komma igång bättre nu när du klippt henne.
Märkligt att de blir tunna; mina träningsfår har inte fått något kraftfoder alls - bara hösilage - och de är inte magra. Något tacklamm är lite tanig men de har ok hull. De dräktiga tackorna har fått korn/havre och lite nötfor den senare halvan av dräktighetstiden. Jisses; har Elvis blivit en sådan finsmakare att han får kraftfoder "som han inte tycker om" ?! :o)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback