Mina får

Jag måste nog ge en lite bättre förklaring om mina "magra tackor" innan Jordbruksverket kommer och ger mig djurförbud. Ewa var förvånad för att mina tackor var tunna. Det är klart att hon är orolig, jag har ju köpt fem tackor av henne (sju st kommer från Britt men hon ser dem ju ibland så hon är inte alls orolig). Att Ewas får därhemma inte är tunna är kanske inte så konstigt, de får ju ensilage. Man brukar jämföra ensilage med kraftfoder så det blir de nog feta av. Jag har bara dåligt hö åt mina, har inte vågat köpa ensilage eftersom inte alla är så noga och jag har hört många som förlorat djur i Listerios. Att mitt hö är dåligt beror på att det är taget sent p g a det ständiga regnandet i somras. Jag köper hö av bonden jag hyr lagård av. Nu har jag ändå stödutfodrat mina får i flera månader, de har fått havre och betfor och det är faktiskt bara en tacka som är mager. Det är den som var dålig i somras, jag skrev om henne, hon var hängig, låg mycket i en vecka men piggnade till sedan och jag trodde allt var OK. Jag tror att det kan ha varit parasiter. Jag maskade av alla när de "flyttade hem" men tydligen hjälpte det inte. Hon kan ha fått skador i somras eller haft någon sjukdom, som aldrig kom fram då.
Så här ser mina tackor ut nu, nyklippta och fina.
100071-104


100071-108


Jag har ju haft gårdsbesök av fårhälsoveterinär Kalle Hammarberg och han hade ingenting att anmärka på. Han bedömde ju en tacka som "halvmager" också, kanske mest för att jag tyckte hon var tunn. Han kände på henne, konstaterade att hon kanske var halvmager, endera misstog han sig eller så har hon "ätit upp sig" för hon är riktigt rund nu. Jag började förra veckan att ge "riktigt kraftfoder", det jag stödfodrade med innehöll inte mycket protein. Den halvmagra får ändå gå kvar tillsammans med den magra i deras egen box för att hålla henne sällskap. Nedan är "Den magra", den andra ville inte vara med på bilden.
100071-107


Sedan är det ju Elvis också, som jag köpt av Ewa. Han hade så mycket ull när jag hämtade honom den 27 okt, så jag vet egentligen inte hur mycket hull han hade. Han vägde i alla fall inte mycket. Jag lyfte ju ut honom från kärran så jag kände att han var lätt. Han har nog haft det jobbigt, det är väl inte så lätt för ett bagglamm att klara tio tackor, så det är nog inte så konstigt om han är tunn.Det var kanske därför han måste kaxa upp sig och stånga tackorna emellanåt också????
100071-106


Eftersom jag sköter Britts får medan de är bortresta så har jag lånat Energibalans av Britt och gett den magra tackan eftersom hon slutade äta kraftfoder. Däremot åt hon hö som tur var. Jag tog lite fint hö från Britt och gav henne och det tycker hon om. Jag trodde som Ewa, att tackan skulle få bättre aptit när hon blev klippt. Så blev det inte. Jag har läst om att man inte ska öka på kraftfodret för snabbt för då tröttnar de på det och slutar äta, det var nog vad jag gjorde med dessa två. Jag försöker skylla på min brist på erfarenhet att jag faktiskt klippte den magra. Det gjorde förstås att hon fick svårt att hålla värmen och då blev hon sämre. Jag har satt upp en värmelampa men det ger ju inte så mycket. Nu har hon fått Energibalans i går och i dag, få se om det gör nytta. Jag värmer också dricksvattnet år allesammans så de får ljummet vatten.

Jag vill inte att någon ska tro att jag missköter mina får. Det skulle man gärna få tro om jag var slarvig med dem men jag är aldrig det, varken med djur eller människor. Tyvärr är jag väl snarare lite väl fjantig och försöker sköta alla väldigt noga. Det kan bli "överbeskydd" ibland.

Skönt att Britt och Lennart kommer hem i morgon. Jag har haft fullt upp med alla djur, de har 20 tackor, 1 bagge, en massa hönor, 1 häst och 2 katter, som jag har tagit hand om. Eftersom det har varit regn hela tiden har jag inte släppt ut tackorna, de är ju nyklippta och det är inte heller bra för deras klövar med blötan.

Kommentarer
Postat av: Heléne

Oj, du har verkligen haft fullt upp med så många djur att sköta. Är ingen expert men tackorna ser ut att ha de fint, riktigt fint och må gott. Tror ingen tror annat. Hoppas vi ses snart. det va såååå länge sedan. Kram Heléne

Postat av: Ewa

Hej! Jag trodde inte för ett ögonblick att du inte skötte om fåren - ber om ursäkt om det lät så. jag var inne på att du måste ha dåligt grovfoder eftersom de var tunna. Här får de hösilage och hö och jag vet ju dessutom när det är skördat. Jag tycker de ser toppenfina ut, inte den magra men har hon varit sjuk så är det ju inte så konstigt.
Lycka till! Hoppas att Elvis har gjort rätt för sig och att du får fina lamm.

2008-03-11 @ 22:24:46
URL: http://web.telia.com/~u74701590/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback