Valborg

Vi har gjort första dagen på Working Kelpieklubbens fyradagarskurs i Bråfors. Jätteroligt!! Vi är två grupper, dels en nybörjargrupp dels vi, som kommit lite längre. Vår grupp består också av personer, som kommit olika långt, det är Ewa med Tassas kullbror Trix som är på ungefär samma nivå som Tassa och jag och så Anna Brate, som är något ljusår före oss. Jag tycker ju att det är bra när det är olika nivåer men det är problem för instruktören, Peter. Vi lär oss alla av att titta på andra och det är bra att friska upp minnet från den första tiden samtidigt som det är bra att titta på Anna och se hur hon jobbar. Det kändes riktigt konstigt att jag var med i den grupp som kunde mest. Länge trodde jag att jag aldrig skulle komma dit. I morgon ska vi vara i Lerkulan eftersom det behövdes en liten fålla och alla grindar gått åt till lamning i Bråfors. Det är viktigt för mig att få hjälp och instruktioner och även viktigt att få möjligheter att träna. Jag kan ju inte träna på mina får p g a alla lammen och är dessutom dålig på att träna. Jag behöver piskan på ryggen för att det ska bli något gjort.

Apropå lamning så hade min sista tacka lammat när jag kom hem ikväll. Jag trodde redan igår att hon skulle lamma då eller i natt. I morse stängde jag in henne i lagården. Jag delade av  ungefär en fjärdedel av fårboxen åt henne, så hon skulle få vara ifred och det var nog bra. Hon var nöjd med att vara där, bättre än en liten lamningsbox. När jag kom hem flyttade jag henne och lammet till en liten box och hon verkade nöjd med det också. Hon verkar inte ha något överdrivet starka moderskänslor, hon håller inte på och "småpratar" med lammet som en del tackor gör, men lammet hade i a f ätit när jag kom och helt torr var hon. Hon heter Valborg, förstås.

Nu är det 19 lamm allt som allt. Jag beställde öronmärken till 20 st för säkerhets skull men trodde nog inte det skulle bli så många. Jag kan ju inte vara borta hela dagen på vallkurs eftersom jag behöver ta hand om mina lamm. Jag har köpt en automat åt flasklammen så jag slipper mata dem så ofta men de har inte lärt sig äta ur den ännu så de får flaska också. Men det kommer nog.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback