Valla lamm

Läste på Ewas blogg att Zeke "plockade bort" lamm från fållan där mammorna stod. Jag har funderat på hur man skulle kunna plocka bort mammorna och insett att det är för svårt för oss men lammen är förstås något annat..... Nu är det svårt att få Tassa att valla lamm, det är väl därför jag inte tänkt på det. Hon måste förstås lära sig det men det har inte blivit av ännu. Hon ignorerar lammen, tycker väl inte det är något att bry sig om. Skulle gärna vilja ha lite tips om hur man jobbar med det.

Det är så kallt så jag vill helst inte gå ut. I morse snöade det när jag åkte till lagården. Även en stund sedan jag kommit hem såg jag att det snöade. Annars regnar det hela tiden och är kallt och ruggigt. Jag har funderat en del på att åka till Glanshammar och titta på valltävling men jag tror att det får vara i kylan. Vinterkläderna har åkt på igen, det ena plagget efter det andra. I morse tog jag t o m fram vantar, jag har gått och frusit om händerna. Jag såg att mitt minsta lamm, som bara är två veckor och inte börjat beta än, låg i hagen och frös. De andra lammen är större och gick med sina mammor och betade. När jag kom reste sig den lilla och gick bort till några kompisar och fick dem med sig på race, bra då blev hon väl varm.

Tänkte jag skulle åka till sta´n och köpa lite fler plaststolpar så jag kan göra lite fler provisoriska stängsel
. Det finns små ytor som jag kan stänga in så fåren får mer bete och det blir lite snyggare när gräset blir kort, de har fått beta utmed en väg (som inte är trafikerad) och det har blivit snyggt och prydligt där. Sedan ska vi försöka träna lite lammvallning, få se hur det går.

Kommentarer
Postat av: Ewa

Usch ja! Det var ett förskräckligt väder... :-(
Det är svårt att få hundarna att valla lamm, kanske går det bättre om du stänger in tackorna eller bara har några tackor med och bara provar med lammen. Det kan nog behövas massor med beröm och peppning så att Tassa förstår att hon faktiskt beöver valla dem. LYcka till!

Postat av: Kicki Olsson

Tjena Mittbena!

Hur går det med vallträningen? Vi har ju en kursgång kvar hos Peter. Vi ses!

mvh Kicki

2008-05-20 @ 10:48:44
URL: http://www.kickiolsson.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback