Valltävling i Bråfors

Idag har vi varit på VP och IK-1 i Bråfors. Vilken fantastisk dag att vistas i fårhagen. Det var också roligt att titta på båda tävlingarna. De som gjorde VP fick beröm av domaren, samtliga hade en väldigt fin djurhantering. Det är väl ett gott betyg. Det var dock inte så många som blev godkända, kanske p g a värmen, fåren ville inte alls vara där, de längtade till fårhuset. Det var svårt även för deltagarna i IK-1 och de var också mycket duktiga. Marie, som jobbade med en omöjlig hund när jag började på vallkurs har en annan hund nu, som hon gjorde VP med, blev etta med höga poäng och fortsatte sedan direkt med IK-1. Det tycker jag var bra gjort. Imponerande.

Mina absoluta favoriter i vallvärlden just nu är Helen och Gail (ja, och Lennart är förstås duktig men han är ju man). Jag blir helt salig över deras förmåga att styra sina hundar. Helen har inte heller hållit på särskilt länge med vallning, hon är ett riktigt stjärnskott. Gail har jag alltid beundrat, hon är seriös och noggrann med träningen och eftersom alla hennes hundar blir så bra måste hon ha en medfödd förmåga att förstå, och lära ut till, hunden. Där var många duktiga vallare, några hade otur och fåren försvann (mot fårhuset).

Jag har börjat våga lämna mina småttingar lite längre stund nu. Det är fr a flasklammen, som jag inte velat lämna för länge. Den minsta har inte lärt sig äta ur automaten ännu. Hon har några gånger, när hon varit riktigt hungrig, sugit i sig lammnäringen från automaten, så jag vet att hon kan men hon vill hellre ha nappflaska. Den större är inte lika hungrig längre. Ibland bryr hon sig inte alls om mig fast hon ser att jag kommer. Några gånger idag och igår har allt varit kvar i automaten. Det måste betyda att den större äter gräs så hon blir mätt. Jag ser ju hur lammen går bredvid sina mammor och betar och hur de sedan ligger och idisslar. När de nu fick ett bättre bete blev gräset intressantare än tidigare.

Tyvärr tror jag inte jag orkar åka till Bråfors i morgon. Jag hoppas att de klarar serveringen ändå. Jag har ju fortfarande ont av ischias och ryggskott. Jag tar visserligen värktabletter men de kan inte hålla värken borta helt, de bara tar udden av den. Det är väl det och sömnbrist, som gör att jag är så trött och dålig. Jag var helt skakig när jag kom till lagården. Jag orkade inte göra klart där utan gav tackorna kraftfoder och flasklammen lammnäring och åkte sedan hem. Det betyder att jag måste åka dit igen, det gör jag när det blir svalare.

Kommentarer
Postat av: Heléne

Jodå, serveringen klarades av.
Bla hoppade jag, som även hjälpte Majsan + gänget i seket och Ewa J som tävlade in och sålde dricka, stekte hamburgare och krängde korv. Så det gick
nog ingen nöd på de svultna.

Postat av: gail

hoppas att du mår bättre idag. du kanske fick värmeslag i lördags, det var ganska värmt

2008-05-14 @ 07:29:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback