Stulna lamm!!

Äntligen fungerar datorn. Ibland. Nu är det så där motigt igen. Jag har trasslat med datorn i veckor, formaterat hårddisken (eftersom jag hade virus), installerat om Windows, gjort det mesta av alla inställningar som måste göras efter något sådant o s v. Hela tiden har anslutningen krånglat emellanåt och jag har inte vetat om det varit jag som sjabblat eller telia. Jag har ju haft min gamla bärbara dator och den har en del egenheter så jag har aldrig varit säker. Jag har ringt supporten flera gånger och de har hävdat bestämt att det var mig eller datorn det var fel på. De måste i a f hålla med om att det är nästan orimligt att två datorer skall få precis samma fel samtidigt. OCH IGÅR MEDGAV EN AV TJEJERNA I SUPPORTEN ATT TELIA HAFT PROBLEM I MITT OMRÅDE SÅ DET KANSKE VAR DET SOM BERÖRDE MIG???

Det fungerar inte helt perfekt ännu fast det skulle vara klart igår men det är bättre.

Sedan händer det andra saker också, en del är mitt fel, att jag är klantig, en del kan jag inte påverka alls.

För att börja med min klantighet: Jag har städat lite i trädgården och körde ett lass grenar och kvistar till brasan nedanför kyrkan. Jag blev tvungen att köra långt ner och backa upp. Jag är väldigt dålig att backa med släp. Jag slirade på kopplingen och gasade på för att komma upp för backen. Det rök ordentligt om bilen men jag tänkte inte på att det kunde bli något fel för det, bara att folk kanske såg hur jag höll på och (just det) tyckte att jag var klantig.När jag till sist kom upp ur gropen var det svårt att få i växlarna men det gick till sist och jag kunde köra hem.

Kl 22.00 åker jag varje kväll och matar flasklammet och tittar till tackorna som ska lamma. Det gick bra att komma dit, det luktade bränt men växlarna gick att lägga i. På hemvägen blev det plötsligt stopp, ingen växel gick att läggai. Jag försökte backa över vägen och in på en biväg. Det var ju toppen på bedrövelsen, bilen stannade rakt över vägen och där stod jag och kom varken fram eller tillbaka. Som tur var kom ett ungt par, som var ute och körde så sent. De drog hem bilen åt mig. Jättetrevliga ungdomar. Jag frågade killen om han visste var jag bodde och han svarade: Ja, i vårat gamla hus. Han hade växt till sig så jag kände inte igen honom. Sedan åker jag varje morgon kl 05.00, också för att mata lammet. I morse blev jag tvungen att cykla, dåligt med luft i däcken och dålig kondition men det gick bra. Det roliga med Ramsberg är att folk vet vad man gör. Första lammen som kom visste alla här för någon hade sett att jag åkte till lagården halv sex och förstod att lamningen börjat. Så´nt gillar jag.

Nåja, nu har jag pratat med verkstaden och får låna en annan bil. Jag har också beställt bärgning, som jag väntar på. Jag ska jobba lite mera i sommar och hade tänkt försöka skaffa nya glasögon, jag ser verkligen dåligt. Nu får jag betala bilreparationen istället.

I går kväll hade jag också lite huvudbry för en tacka, som stulit två lamm, fyra veckor gamla. Jag trodde inte sådant hände, bara att någon kan stjäla ett nyfött lamm. Det är en äldre tacka, hon är sju år. Hon hade lite svårt att hålla hull förra året, hade svårt att äta, dåliga tänder trodde jag. I år tänkte jag hon skulle slippa lamma. Nu är hon riktigt tjock. Om hon "gått och blivit med barn" eller om hon har bra tänder och har ätit mycket, vet jag inte. I varje fall springer alla lammen efter henne hela tiden och hon har sådant tålamod.

De där två lammen och tackan fattade riktigt tycke för varandra. Under dagen, när de var ute, var jag lite osäker men när de kom in på kvällen blev det väldigt tydligt. Lammen diade henne. Jag vet inte om hon har mjölk också, hon har alltid stort juver. Hon kan omöjligt ha mjölk så det räcker ändå. Jag valde att stänga in tackan så lammen kunde gå tillbaka till mamman. Gammeltackan är ganska skygg så jag jagade henne i lagården, det var riktigt livligt. Jag var trött och hade inte mycket tålamod. Nu står hon i en box och skriker. Alla fåren måste vara inne idag för bonden har anlitat en man som gräver diken intill hagen. De ska flytta stängslet så fåren kan inte vara ute men det är ju bra att tackan åtminstone slipper vara ensam (eller så är det sämre för hon har en massa lamm intill sig). Svårt att veta vad man ska göra. Hon är i en box med "förstuga" utanför så lammen kommer inte intill.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback