Motgångarna förföljer mig

Motgångarna radar upp sig. Efter det senaste, det med bilen som jag förstörde kopplingen på (jag pratade förresten med en gammal dam, som talade om för mig att "så gör man inte" alltså backar med släp i uppförsbacke men det har ju ingen talat om för mig) så har det varit mera motgångar. Inget dock som jag själv varit skuld till.

Jag fick anlita bärgningsbil till Lindesberg och låna en bil, likadan som min. I dag på morgonen, strax före sex (6) kom jag, efter att ha matat flasklammet, ut från lagården (som ligger 3,5 km från där jag bor, jag tar med mig hundarna så jag kan rasta dem där, det är nära skogen och inga koppel behövs) för att ta ut hundarna och gå en runda med dem. Jag upptäckte att bilen var låst och tyckte det var konstigt att jag låst bilen, det brukar jag aldrig göra vid lagården. Jag kände i alla fickor, inga nycklar. En förfärlig tanke slog mig. Mycket riktigt, nyckeln satt kvar i bilen, alla dörrar var låsta, solen var på väg upp och hundarna var inlåsta i bilen. Alla fönster stängda. Att gå i baklås är tydligen typiskt för Ford.

Vad gör man då? Jag stod och tittade på bilen en bra stund som om jag trodde att dörrarna skulle öppna sig. Det är inte lätt att veta vem man ska ringa kl sex en söndagmorgon. Jag började med en bekant i Örebro, som är bilmekaniker. Han sov men försäkrade att det var okej. Han kunde dock inte göra något, hade inga trix att lära ut. Så ringde jag en kille i Ramsberg som har bilverkstad. Han stängde bara av sin mobil (han ringde upp senare) jag ringde polisen som sade "du får anlita låssmed", snorkigt, en äldre dam (85 år) som genast steg upp och klädde sig och kom för att hämta mig. Under tiden så bände jag lite med ett bräckjärn och vips, så gick rutan sönder. Så enkelt var det. Jag har plockat glas, dammsugit och plockat igen hela förmiddagen men dörrarna gick att öppna.

I går var det en tacka som var dålig. Hon skulle lamma men ingenting hände, hon låg i hagen och såg dålig ut. Jag tog bara in henne och ställde henne i en box. Inget tydde egentligen på att det var dax men tackan såg dålig ut. Jag var där ofta och kollade henne. Jag håller på och stänger en hage men hade ingen ro att vara där och jobba utan åkte och tittade till tackan. När jag kom vid 16.30 hade hon fått ett lamm, som låg bakom henne. Själv låg hon och rörde sig inte. Jag började jobba med lammet och lyckades få liv i det efter en bra stund och då först vaknade tackan till liv och började slicka lammet. Hon fortsatte dock att se dålig ut. Vid 20.00 ringde jag en annan fårägare, Åsa, som kom direkt. Ingen av oss hade någon gång "gått in" och känt om det fanns något kvar men vi bestämde oss för att hjälpas åt och göra det.

När vi stod och planerade lade sig tackan och slutade jämra sig och vi upptäckte att efterbörden gått och låg i bädden. Vi antog att det betydde att det inte fanns något mera lamm, varken dött eller levande, kvar. Tackan ser nu pigg ut men det var en pärs när det drog ut på tiden så. Bara att hoppas att allt faktiskt är bra så det inte dyker upp något.

Gammeltackan, som stjäl lamm, hon står fortfarande i boxen och skriker. Nu har hon ju sällskap av tackan, som lammade i går så hon är inte ensam men det verkar inte hjälpa. Jag ska försöka jobba på med stängslingen så jag kan flytta ut gammeltackan och de fyra ungtackorna, men det tar tid. Det är ett rätt stort område och det är mycket jobb med stängsel.

Det är ju frågan om jag verkligen ska ha några får. Eller något hus. Eller någon bil. Eller några hundar. Det kostar sannerligen mycket. Ska man verkligen kosta på så mycket bara för att ha roligt? Men vad skulle jag göra om jag inte hade allt det? Ja jag kunde nog förströ mig, det är mycket jag vill göra. Men jag vet ju att jag skulle bli sittande och stelna till totalt. Det är väl bara att bryta ihop och gå vidare kan jag tro.

Kommentarer
Postat av: Heléne o Lexa

Fy, så mycket elände på en gång.

Tur att du mitt i allt ändå kan plocka fram

"krutgumman" i dig och tänka positivt.

Postat av: gail

jag låste in mina hundar i bilen före sommaren, det gick på en tusenlapp att få ut dom. dyrt med låssmed. bak rutan på min bil smällde i vintras, kostade 1400 kr, självrisk, gissa, just det 1400 kr.

allting kostar men man måste ha roligt i livet. ingen ide att dö rik och aldrig gjort nåt.

häng med på en träning hos erik. vi ska ha varje torsdag kl 16.00

ha det så bra

2009-04-28 @ 22:07:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback