Äntligen en dag med vallning

För en gångs skull kan jag skriva att jag tränat vallning. Dessutom tillsammans med trevliga människor. Det är mycket roligare att träna tillsammans med andra och få lite feedback. När jag tränar ensam vet jag ju inte alls hur det går. Och inte står fåren still vid hämt. De börjar röra sig direkt när Tassa startar. Nu stod de stilla tills de blev hämtade. Det var Gail och Ylva och Yngve och Margaretha som var här. Det hade inte blivit något vallat för mig om inte de hade kommit, det kan jag med säkerhet säga. Då hade jag bara suttit och känt hur trött jag var, nu blev jag riktigt pigg. Vädret var jättefint, lagom varmt, gräset var lite långt (det har ju växt bra i år, bonden slog där för bara tre, fyra veckor sedan), fåren var lite "vilda", jag har ju inte tränat något men de gick ändå bra att valla. Vi tränade hämt  med unga och gamla hundar, jättenyttigt. En fantastiskt bra dag.

Jag har egentligen jobbat för mycket, har inte hunnit med någonting hemma. Jag har hunnit åka min fårrunda före eller efter jobbet, beroende på vilket skift jag haft, och för övrigt har det räckt att göra lite mat, rasta hundar, kanske tvätta lite och just inget mera.När lönen kommer är det dock för lite ändå. Nu är det bara tre dagar kvar att jobba, sedan åker jag till Working Kelpie-Mästerskapet. Jag hade ju tänkt att träna mycket och tävla men det blev inte så. Men jag åker i alla fall och ser det som semester. Efter det får jag ta idu med städning och annat här hemma. Jag ser ju att det går bra utan att städa förresten.

På tisdag kommer äldste sonen, Mikael, med hit tillsammans med Jannes dotter och en kompis till henne. Mikael ska hjälpa mig klippa gräset. Jag tänkte ändå klippa i kväll sedan vi vallat färdigt och jag hade varit ute på min runda, men då hade just grannarna bänkat sig runt grillen och skulle börja äta. Då slapp jag klippa gräs igen. Det skulle vara förargligt om det regnar hela tisdagen och kanske onsdag också så det inte går att klippa då. Min gräsklippare är konstruerad så att gräset måste vara helt torrt för att det ska vara möjligt att klippa.Mikael kanske inte hade gillat om jag klippt gräset men det är mycket som behöver göras så¨det hade funnits jobb åt honom ändå.

Jag har varit till veterinär i Örebro med Moses. Han har fått prostatan röntgad och ny antibiotika, som går mera direkt på hans sort av bakterier. Sedan ska han tillbaka till veten i Örebro för urin- och blodprovstagning och eventuellt ultraljud. Det såg dock rätt bra ut på röntgen och jag funderade om det verkligen är rätt att göra så mycket undersökningar. Men är det något som går att få bukt med via antibiotika så må det väl vara hänt. Jag ska försöka plocka ihop alla kvitton och skicka in få se om jag får något tillbaka.

Kommentarer
Postat av: gail

tack för idag mona, fina får och bra träningsmöjligheter och inte minst mycket trevlig sällskap. det gör vi om ganska snart hoppas jag

2009-08-01 @ 22:13:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback